Konverteringsoptimering – för att skapa fler affärer åt dig och ditt företag via er hemsida.
Oavsett om er hemsida är till för att sälja en produkt i en webshop / e-handel, generera leads, fungera som skyltfönster för verksamheten, eller bara vara informativ och visa kontaktuppgifter så kan man idag som beställare kräva att hemsidan ska generera någon form av resultat som går att mäta. Det är här konverteringsoptimering kommer in i bilden.
Konvertering – Vad är det?
Konverteringsoptimering eller Conversion Rate Optimization (CRO) som det också kallas, handlar kort och gott om att få besökaren att göra det du vill att den ska göra på er hemsida. Gissningsvis är det något som tydligt kan öka företagets intäkter. Exempel på detta kan vara att leda in besökaren mot en mötesförfrågan, lämna in ett telefonnummer för offert eller helt enkelt klicka på ”köp-knappen” i en e-handel / webshop.
Ett sätt att jobba löpande med sin konverteringsoptimering är genom att göra A/B – Tester. Vilket kort och gott går ut på att 50 % av alla besökare som kommer in till er hemsida / webshop ser en version av en landningssida, och resterande 50 % av besökarna ser en annan version av samma landningssida. Sedan mäter man och jämför dessa två sidor mot varandra för att se vilken som har genererat bäst försäljning. Detta är en oerhört lärorik process som utöver att öka försäljningen också kan förändra hela kulturer hos företag och sättet att tänka kring marknadsföring och webben i stort.
”Wasabi Web vill låta sina kunder koncentrera sig på det de är bäst på; sin egen verksamhet, så kan vi göra det vi är bäst på; att öka er lönsamhet och resultat på webben.”
Redo att skapa tillväxt?