GA4 Wordpress & Implementering

Vi hjälper er att implementera GA4 - innan det är för sent!

Google Analytics Universal upphör helt och slutar samla in data 1 juli 2023. För att kunna fortsätta få in webbstatistik måste du migrera till Google Analytics 4 (GA4).

Vi hjälper er!

Implementering av GA4

Undvik att tappa mätningen av er webbstatistik

Google Analytics är det mest vanligt förekommande analysverktyg som de flesta företag med digital närvaro använder idag för att samla in viktig webbstatistik och konverteringsspårning. Sen 1 juli 2023 är den gamla versionen av verktyget, Google Analytics Universal, nedstängd och ersatt med nya versionen GA4. Därför måste alla som tidigare har använt den gamla versionen migrera till den nya.

Har du inte migrerat till GA4 är?
Då är det hög tid att göra det! 

Vad innebär det?
Det innebär att från och med 1 juli 2023 så samlas ingen webb-, målgrupp-, förvärv- eller beteendestatistik in i Google Analytics Universal längre. Inte heller eventuella uppsatta mål eller konverteringsspårningar kommer att fortsätta mätas. Om du har en digital rapport uppsatt via t.ex. Google Looker Studio kommer även den sluta samla in data om du inte migrerat till och börjar använda GA4 istället.

Med andra ord är det väldigt viktigt, oavsett vilka affärsmål ert företag har, att göra migreringen till GA4. Detta för att undvika att tappa eller få avbrott i viktig data och statistik som är affärskritisk för att följa verksamheten. Det kan t.ex. vara statistik som visar hur er webb och marknadsföringsinsatser presterar eller ligger till grund för viktiga datadrivna beslut för företaget.

GA4 Wordpress

Skaffa Google Analytics 4 redan idag

Så vad behöver ni göra nu?
För att säkerställa att ni fortfarande får in all statistik och data ni kan behöva så måste det skapas upp och en ny egendom i Google Analytics, en GA4-egendom, och implementera den på webben. Vår rekommendation är att implementera GA4 via Google Tag Manager, för att då även kunna sätta upp alla eventuella mål och konverteringsspårningar ni redan har i ert befintliga Analytics konto eller vill passa på att skapa. Egendomen behöver konfigureras i enlighet med Googles riktlinjer samt att alla eventuella filter, skräddarsydda inställningar, kopplingar till andra Google-verktyg osv måste flyttas över till den nya egendomen manuellt. Eftersom att många parametrar i GA4 mäts annorlunda jämfört med Google Analytics Universal är det viktigt att verifiera och kvalitetssäkra att allt fungerar som det ska.

Låter det svårt och tidskrävande?
Var lugn, vi hjälper er gärna. Enligt en undersökning upplever ca 65% att de inte har tid eller att det är för svårt att göra migreringen och implementeringen av GA4 själva. Därför har vi tagit fram tre olika paket för beroende på vilka behov just ert företag har. Allt du behöver göra är att bestämma vilket paket som passar er bäst, kontakta oss och bjuda in oss till era Google-konton. Resten sköter vi!

Om ni redan har påbörjat migreringen själva men kört fast så kan ni tryggt lämna över den i våra händer så färdigställer vi den och ser till att ni får in rätt data.

Osäker på vilket paket ni ska välja?
Läs år FAQ nedan eller kontakta oss direkt.

Vad händer om jag inte migrerar till GA4?

  • Statistikavbrott - Undvik att få ett avbrott av värdefull data under en period, detta kan ske om du inte migrerar nu.
  • Beteendemönster - Om du inte migrerar faller värdefulla insikter om beteendemönster, möjligheten att jämföra utvecklingen över tid och se mönster i avgörande kundbeteende.
  • Användarupplevelsen - Identifiera långsamma sidor och se andra prestandaproblem försvåras, samt se förbättringspotential som kan påverka användarupplevelsen.
  • Jämförelse - Uppmärksamma beteenden från olika enheter som mobil eller datoranvändare och även se vad som konverterar mest och optimera därefter, vilket blir tillgängligt via GA4.
  • Kanaler - Riskera inte att förlora statistiken i kanaler för den organiska trafiken, Google Ads och Sociala medier som du kan planera närvaron efter.
  • Annonsresultat - Annonseringen kan påverkas negativt eftersom när GA4 inte används uppstår det störningar som kan påverka annonsresultatet.
  • Retargeting - Innebär att annonserna kan visas i olika flöden hos de personer som redan visat intresse för webben. Vilket är möjligt om en koppling finns mellan Google Analytics, webben och Google Ads.

Våra GA4-paket

GA4
Bas

15.000 kr

  •  
    Google Tag Manager uppsättning/konfigurering
  •  
    Egendom i GA4 inkl dataström
  •  
    GA4-koppling
  •  
    Koppling till 1 Google Search Console-konto
  •  
    Koppling till 1 Google Ads-konto
  •  
    Sidvisningsspårning
  •  
    Standard klickspårning
  •  
    3 Standard konverteringsspårningar
  •  
    GA4 validering
  •  
    Utökad spårning av webbens sökfunktion
  •  
    Varumärkesanpassad digital rapport i Google Looker Studio
  •  
    Implementering av Facebook Pixel
  •  
    Implementering av LinkedIn Insight Tag

GA4
Avancerat

30.000 kr

  •  
    Google Tag Manager uppsättning/konfigurering
  •  
    Egendom i GA4 inkl dataström
  •  
    GA4-koppling
  •  
    Koppling till 1 Google Search Console-konto
  •  
    Koppling till 1 Google Ads-konto
  •  
    Sidvisningsspårning
  •  
    Standard klickspårning
  •  
    10 Standard konverteringsspårningar
  •  
    GA4 validering
  •  
    Utökad spårning av webbens sökfunktion
  •  
    Varumärkesanpassad digital rapport i Google Looker Studio
  •  
    Implementering av Facebook Pixel
  •  
    Implementering av LinkedIn Insight Tag

GA4 E-handel och skräddarsytt

pris på förfrågan

  •  
    Google Tag Manager uppsättning/konfigurering
  •  
    Egendom i GA4 inkl dataström
  •  
    GA4-koppling
  •  
    Sidvisningsspårning
  •  
    Utökad spårning av webbens sökfunktion
  •  
    Standard klickspårning
  •  
    Skräddarsydd uppsättning med standard konverteringsspårningar
  •  
    GA4 validering
  •  
    Varumärkesanpassad digital rapport i Google Looker Studio
  •  
    Implementering av Facebook Pixel
  •  
    Implementering av LinkedIn Insight Tag
  •  
    E-handelsuppsättning för GA4

WW Cookies

Schrems II-domen, som föll 2020, har lett till nya krav på alla som har en webbplats. Läs mer om bakgrunden till detta i vår Screms II-artikel. För att inte bryta mot GDPR är det numera ett lagkrav att ha en flervals cookie-lösning på sin webb samt att alla cookies på webben måste blockeras innan besökaren har accepterat samtliga eller gjort sitt val med vilka som accepteras. Det är extra viktigt för alla som jobbar med Google Ads då Googles annonspolicy inte tillåter att man annonserar med deras tjänster utan att ha en GDPR-godkänd cookielösning på sin webb. Bryter man mot det kan det leda till att Google stänger av samtliga annonser tills cookielösningen är implementerad.

För att följa GDPR räcker det alltså inte med att endast migrera till GA4.

Saknar ni en GDPR-godkänd cookielösning på er webb? Se och beställ vårt förmånliga Cookie-paket.
Det går självklart bra att beställa cookie-paketet tillsammans med valfritt GA4-paket.

 

Utmärkelser & media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt
Vi använder reCaptcha för att undvika få in spam.