Hur går det till?

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om hur det är att göra ett projekt med oss på Wasabi Web.

Före projektet

Hur kommer jag igång med en ny hemsida?

Första steget är en workshop. Då tar vi tillsammans reda på vilka mål som ska uppfyllas genom projektet. Wasabi Web lyssnar, analyserar och kommer med förslag konkreta förslag på digitala lösningar som gör att vi kan nå dem.

Vilka uppgifter behöver Wasabi Web innan produktionen påbörjas?

RESURSINSAMLING:

Tillgång till Google Analytics:
– Lägg till adwords@wasabiweb.se som användare med fullständiga rättigheter inkl. att hantera användare.
– Se instruktioner här.

wasabi-web-arbetar-med-google-analytics

Varumärkesplattform:
– Vi vill få in de typsnitt som används i er grafiska profil.
– Logotyp i EPS / PDF / JPG.
– Färgkoderna till era varumärkesfärger

Om ni inte har en komplett varumärkesplattform så kan Wasabi Web producera detta åt er.

sa-gar-processen-till-nar-du-far-en-varumarkesplattform-med-wasabi-web

Bilder / Video:
– Vi vill erhålla samtliga bilder som vi kan använda oss av i så högupplöst format som möjligt, så beskär vi bilderna åt er.
–  Döp samtliga bilder till relevanta namn, så det blir uppenbart för oss vart respektive bild hör hemma.

sa-gar-processen-till-nar-du-skapar-en-webb-med-wasabi-web

Texter:
– Skicka samtliga texter som ni vill komplettera med utöver den nuvarande informationen som finns på webbplatsen idag i ett Word -dokument.

– Tänk även på att ha rubriker ovanför respektive textstycke som gör det uppenbart vart texten ska ligga någonstans på webbplatsen.

– Behöver ni hjälp med sökmotoroptimering (SEO) eller att skriva texter så kan Wasabi Web producera detta.

sa-gar-processen-till-nar-du-far-copy-av-wasabi-web

Affärsmål:
– Finns det några tydliga KPI:er för projektet utifrån styrelsedirektiv eller marknadsgrupp vill vi ta del av dessa.

sa-gar-processen-till-nar-du-mater-kpi-med-wasabi-web

Varför är det viktigt att ha mätning på hemsidan via Google Analytics?

Då de flesta kunder är intresserade av att öka sina förfrågningar så är det ett viktigt nyckeltal för oss att följa upp.

Om det finns ett konto sedan tidigare är det viktigt att vi får tillgång till detta så vi kan ha spårnings-koder upplagda på den gamla hemsidan och den nya hemsidan som vi ska lansera så vi kan mäta resultatet.

Om det inte finns ett konto via Google Analytics eller Google Tagmanager innebär det att vi inte kan få fram någon statistik av den nya hemsidan.

Är du osäker på vart du ska börja i denna process? Kontakta info@wasabiweb.se så hjälper vi dig.

wasabi-web-arbetar-med-google-analytics     wasabi-web-arbetar-med-google-tag-manager

Kommer jag själv kunna uppdatera min hemsida?

I grund-produktionen ingår korr-vändor samt en utbildning i hur ni kan administrera webben själva, samt göra uppdateringar.

Utöver det så ingår inlogg till vår kundzon för insyn i nya uppdateringar, SEO-siffror m.m

Vill ni efter lansering ha hjälp med att uppdatera / förändra hemsidan kan ni enkelt göra det själva efter vår utbildning via vår kundzon och utifrån guiderna som finns där, alternativt kontakta vår support för hjälp som antingen tar betalt per timme, alt. jobbar löpande serviceavtal.

Detta finns med som option på tillval.

wasabi-web-arbetar-med-wordpress

Finns det en demo på WW Platform?

Det finns det. Demo.ww-dev.se

wasabi-webs-demohemsida-i-wordpress

Under projektet

Hur ser processen ut när vi signerat avtal?

Då börjar vi med ett uppstartsmöte där vi öppnar en kanal i Slack där vi sköter all dialog för projektet. Där skickar vi över en resurs-insamlingslista på material vi vill få av er. Därefter gör vi en tidsplan på 8-12 veckor med avstämningsmöten där vi visar den nya webbproduktionen, texter, SEO-analys m.m tills vi är nöjda. Från underskrivet avtal bör ni ha en ny hemsida på plats inom 8-12 veckor.

Processen i punktform:
– Workshop. klocka-emoji
– Uppstartsmöte för SEO/Design. klocka-emoji
– Uppföljningsmöte: presentation av SEO-analys, Texter och Design på hemsida. klocka-emoji
– Vid godkänd SEO/Design/Texter, så kopierar vi upp alla mallar på rätt ställen. klocka-emoji
– Utbildning i hur hemsidan funkar. klocka-emoji
– Flytt av innehåll & ompekning av länkar. klocka-emoji
– QA-kontroll av hemsidan. klocka-emoji
– Lansering. raket-emoji

Vad kan göra att projektet drar ut på tiden?

Innehållshantering är en del av att bygga en ny hemsida som många kanske förbiser. För att säkerställa att deadline hålls rekommenderar vi att Wasabi Web ansvarar för att flytta över gammalt innehåll från nuvarande hemsida till den nya samt sköter ompekning av gamla länkar. Detta görs för att inte tappa upparbetad SEO-historik hos Google som er nuvarande hemsida har gjorts.

Om man har en hemsida som t.ex. har 300 indexerade sidor hos Google idag tar det ca 15 min per sida, vilket motsvarar 75h. En tidskrävande åtgärd som måste göras.

För att se hur många sidor er nuvarande hemsida har idag kan ni skriva in site:domän.se på Google (se bild nedan), så får ni fram ett ungefärligt resultat av indexerade sidor som kommer behöva hanteras. Wasabi Web använder dock ett professionellt program för att få fram samtliga relevanta länkar.

se-hur-manga-sidor-en-webb-har

Hur skapar jag ReCaptcha så jag inte får spam i formulär?

Du skaffar dig en nyckel på denna länk: https://www.google.com/recaptcha/admin/create

Välj V3, addera domän, addera ägare av domänen, acceptera villkor. Klistra in nyckeln under  Options/Settings/Recaptcha i WordPress.

Hur får jag en API-nyckel så jag får rätt adress på Google Maps?

Här finns instruktioner hur du ordnar en API-nyckel för Google Maps:
Google API-nyckel-guide

wasabi-web-pa-google-maps

Hur fungerar det med att peka om gamla länkar?

Detta kallas för 301-redirects och du gör det så här.

Inne i WordPress till vänster, klicka på:
Tools. Redirection.

Där inne fyller du i:
Source URL: gammal länk
Target URL: ny länk

Klicka blå knapp för att spara:
Add Redirect. green-check-mark

ompekning-i-wordpress

Wasabi Web hjälper till med detta i tjänsten innehållshantering där vi debiterar 250 kr / sida (15 min / sida), inkl. flytt av innehåll samt om-pekning av gamla länkar till den nya hemsidan.

Det kan faktureras per timme eller finansieras med serviceavtal för lägre timarvode.

Kvalitetskontroll

Innan lanseringen utför vi en kvalitetskontroll av er nya webb med hjälp av verktyget Google PageSpeed. I samband med det gör vi de sista optimeringsåtgärderna för att stärka kvaliteten och öka hastigheten.

Hur fungerar lansering av ny hemsida?

Vi tar hand om allting och flyttar över er till vårt webbhotell som även ger tillgång till WW Kundzon.

raket-lanseras

Vad behöver Wasabi Web för uppgifter innan lansering?

Tekniskt underlag vi behöver för lansering:

– Inloggningsuppgifter till nuvarande domänregistrar (De som skickar fakturor för förnyelse av er domän/domäner)

– Inloggningsuppgifter till nuvarande webbhotell

– Inloggningsuppgifter till Databas, SSH, FTP om det INTE är åtkomligt via webbhotellets kontrollpanel.

– Inloggningsuppgifter till nuvarande CMS system (t.e.x WordPress).

– Kontaktuppgifter till er nuvarande webb-leverantör om vi har några frågor.


Notering:
kolla på whois.org vilka som hanterar domänen samt vart namn-servrarna pekar (namnservrarna dikterar vart hemsidan ligger hostad)

Tar ni hand om att säga upp gamla avtal?

Ja. Vi tar hand om allt detta i samband med att ni blivit kund hos Wasabi Web. Vi flyttar över allting till oss och ansvarar över uppsägning av nuvarande avtal samt ser till att ni inte debiteras dubbelt.

Efter projektet

Hur lång tid tar det till att alla ser den nya hemsidan efter den har lanserats?

Från att vi har lanserat en ny hemsida kommer vissa se den nya hemsidan redan efter 30 minuter. Och vissa andra ser den inom 48h. Detta beror på vilken internetleverantör respektive besökare har, då alla DNS-register behöver pekas om.

Hur loggar jag in på min nya hemsida?

När Wasabi Web producerar ny webb och den inte har lanserats än kan du som kund logga in på utvecklingssajten på: domän.ww-dev.se/wp-admin.

När hemsidan går live försvinner ww-dev.se-länken och ersätts av: domän.se/wp-admin. Där loggar du in med ditt vanliga användarnamn och lösenord, precis som när sajten utvecklades.

inloggning-pa-ny-ww-dev-sajt

Det dyker upp en säkerhetsruta innan jag ska logga in. Varför?

När sajten är lanserad dyker det alltid upp en säkerhetsruta, där du behöver skriva in ett annat användarnamn och lösenord, innan du kan logga in. Kontakta info@wasabiweb.se så förser vi dig med användarnamnet och lösenordet.

inloggning-i-sakerhetsruta

Måste jag hålla koll på mitt lösenord för att komma åt min hemsida?

Nej. Kontakta info@wasabiweb.se så hjälper vi dig med inloggning via Mobilt BankID.

inloggning-med-mobilt-bank-i-logga

Kan jag få support efter att min nya hemsida lanserats?

Det kan du. Läs mer om våra serviceavtal längst ned på denna sida.

Vi har flera domäner, löser ni så alla pekar till den nya hemsidan?

Ja, vi hjälper er gärna med detta.

ompekning-av-domaner

Vad händer efter att min nya hemsida är lanserad?

Då tar vi ett uppföljningsmöte efter ungefär månader för genomgång av statistik på den nya webbplatsen i WW Kundzon. Har man ett avtal för löpande SEO eller Google Adwords får man, från lansering, månatliga rapporter om konverteringar samt hur hemsidan klättrar på Google.

Kontaktuppgifter

Ring vår växel på 018 700 80 10

Våra öppettider

Kontorstider kl 8-17

Driftstatus

Inga noterade driftstörningar.

Visste du att vi erbjuder färdigpaketerade webblösningar?

Besök vår showcase sida och testa WW Kundzon.

  • Mobilt BankID login
  • SEO & Google Analytics statistik
  • Nya moduler i WW Platform
  • Guider och förbättringstips på webben

WW Kundzon

Logga in i Kundzonen

WW Kundzon är en digital produkt byggd av webbyrån Wasabi Web som gör det möjligt för webbyråns kunder att följa sina digitala resultat avseende SEO-rankning och konvertering på kundens webbplats i realtid.

Noel Abdayem
Grym webbyrå som hjälpte oss med SEO, ny hemsida, varumärkesuppdatering, flytt av befintliga mailkonton med mera. Våra två senaste hemsidor har byggts av Wasabi. Stort team med bred kunskap!
Noel Abdayem
Grundare, The Humble CO
erik-dahlen-lakritsroten-telenor-arena
Detta är andra gången jag anlitar Wasabi Web. Vårt första projekt var för Telenor Arena 2013. Det projektet resulterade i en ökning av försäljning på 59%. Lakritsroten gav ROI på 400%.
Erik Dahlén
Beställare, Telenor Arena & Lakritsroten
clara-apollo
Det känns verkligen bra att vi har tagit in Wasabi Web som helhetsleverantör. Vi är väldigt glada att kunna presentera det här samarbetet och det känns som att Wasabi Web är precis rätt partner för oss!
Clara Lindqvist
Commercial Partner Manager, Apollo

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange dinna kontaktuppgifter
så kontaktar vi dig så snart vi kan

Obligatoriskt