Använd en extern byrå eller en marknadsavdelning inhouse?

För många företag är det en utmaning att bestämma hur de bäst hanterar sin digitala närvaro för att uppnå önskade resultat. En central fråga som ofta uppstår är om de ska hantera allt internt eller samarbeta med en extern byrå. Båda alternativen har sina för- och nackdelar, och det är en avgörande övervägning som kan påverka företagets utveckling. För att fatta det bästa beslutet är det viktigt att se till företagets behov, i vissa fall behövs förstärkning inom speciella områden och i andra fall behövs en extern helhet.

charlesdeluvio-Lks7vei-eAg-unsplash

En extern byrå kan vara en lösning i tuffa tider

I den rådande lågkonjunkturen står många företag inför utmaningen att minska sina kostnader för att överleva och anpassa sig till de ekonomiska förhållandena. En vanlig åtgärd som vidtas är att varsla personal inom kommunikations- eller marknadsavdelningar. Detta kan leda till en försämrad förmåga att marknadsföra och kommunicera företagets budskap till kunder och potentiella kunder. Vilket därmed leder till en ond spiral som innebär att företaget tappar ännu mer intäkter, i och med att viktiga roller inom ett bolag plockas bort.

I situationer många bolag befinner sig i är det däremot viktigt att se alternativa lösningar för att bibehålla en stark närvaro och fortsätta driva verksamheten framåt. En sådan lösning är att vända sig till en webbyrå för att outsourca viktiga webb- och marknadsföringsuppgifter. Genom att ta hjälp av en webbyrå får företagen tillgång till expertis och resurser inom områden som webbutveckling, digital marknadsföring, grafisk design och sociala medier – allt till en kostnadseffektiv nivå.

charles-forerunner-3fPXt37X6UQ-unsplash

Genom att anlita en webbyrå kan företag dra nytta av följande fördelar

  • Kostnadsbesparingar: Istället för att behöva betala fasta löner och andra kostnader för en intern marknadsavdelning kan företaget betala för de specifika tjänster de behöver från en extern webbyrå. Vilket kan leda till betydande besparingar.
  • Expertis och erfarenhet: Webbyråer har ofta specialister inom olika områden. Därmed kan de erbjuda högkvalitativa tjänster och rådgivning baserat på deras erfarenhet och kunskap.
  • Flexibilitet: Genom att samarbeta med en webbyrå får företaget flexibilitet. Genom att anpassa och skala sina marknadsföringsinsatser efter behov och budget. Vilket är särskilt viktigt under perioder av ekonomisk osäkerhet.
  • Fokus på kärnverksamheten: Genom att outsourca kommunikations- och marknadsföringsuppgifter kan företaget fokusera på sin kärnverksamhet och andra strategiska initiativ, utan att behöva bekymra sig för mycket om marknadsföringsaktiviteter.
sergey-zolkin-_UeY8aTI6d0-unsplash

Hur kan WW agera er externa marknadsavdelning?

Sammanfattningsvis är det en fördel att överväga att samarbeta med en webbyrå, oavsett ekonomiska svängningar. Men särskilt under lågkonjunktur stärks fördelarna med att ta hjälp av externa resurser när den ekonomiska situationen är utmanande. Även om initialt kostnaden för att anlita en extern marknadsavdelning kan verka avskräckande för vissa kunder, bör fördelarna övervägas. En webbyrå kan ofta erbjuda specialkompetens inom många områden, vi på Wasabi Web är en helhetsleverantör och erbjuder exempelvis tjänster inom:

Wasabi Web fokuserar alltid på att tillgodose våra kunders unika behov och mål. Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi er att hitta den bästa lösningen för ert företag.

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt
Vi använder reCaptcha för att undvika få in spam.