I den rådande lågkonjunkturen står många företag inför utmaningen att minska sina kostnader för att överleva och anpassa sig till de ekonomiska förhållandena. En vanlig åtgärd som vidtas är att varsla personal inom kommunikations- eller marknadsavdelningar. Detta kan leda till en försämrad förmåga att marknadsföra och kommunicera företagets budskap till kunder och potentiella kunder. Vilket därmed leder till en ond spiral som innebär att företaget tappar ännu mer intäkter, i och med att viktiga roller inom ett bolag plockas bort.
I situationer många bolag befinner sig i är det däremot viktigt att se alternativa lösningar för att bibehålla en stark närvaro och fortsätta driva verksamheten framåt. En sådan lösning är att vända sig till en webbyrå för att outsourca viktiga webb- och marknadsföringsuppgifter. Genom att ta hjälp av en webbyrå får företagen tillgång till expertis och resurser inom områden som webbutveckling, digital marknadsföring, grafisk design och sociala medier – allt till en kostnadseffektiv nivå.