Strategi för sociala medier
Från klick till kund: Upplev kraften i sociala medier
Har det hänt att du klickat på något inlägg som lyder “10 tips på hur du kan…”? Det är precis det marknadsföring handlar om – att skapa uppmärksamhet och engagemang!
Oavsett om det är ett roligt dansklipp eller en lyckad företagskampanj möjliggör sociala kanaler interaktion mellan människor och öppnar upp kommunikation med en målgrupp på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Med största sannolikhet har inte företag som främsta mål att skapa det nästa Gangnam style-klippet, men grundstommen finns ändå där – att intressera och engagera en stor skara människor. Det är i sociala medier som företag får möjlighet att stärka sitt varumärke och bygga nära relationer med sina kunder.
Det finns inga gränser! Ett lysande exempel är vårt samarbete med Flip Out, där vi har byggt en stark storytelling kring deras maskot “Ninjan”. Genom att skapa engagerande innehåll runt denna karaktär har vi lyckats driva stor uppmärksamhet och fantastiska resultat för deras nyöppnade aktivitetscenter för barn.
Strategier i djungeln
På egen hand kan det vara svårt att organisera företagets digitala marknadsföring i en djungel av kanaler och information. Vi på Wasabi Web planerar och lägger upp strategier för vilka sociala kanaler som lämpar sig för er verksamhet. Genom att utgå från workshopen där vi lär känna företaget och sedan grunda våra strategier i datadriven statiskt via en gedigen SEO-analys skapar vi rätt förutsättningar för både synlighet och relevans.
Kanalerna vi jobbar med är Facebook, Instagram, Linkedin,TikTok och YouTube – det vill säga de främsta sociala kanaler som man kan tänka sig synas på. Vill ni att ert företag ska syns i er målgrupps flöde och ha era egna nischade “klickisar” eller “snackisar”? Då är marknadsföring genom sociala medier ett utmärkt alternativ!
Är ni dessutom intresserad av att skapa en ytterligare digital synlighet och konverteringsdriven marknadsföring till företaget? Tillsammans med både löpande SEO och Google Ads skapas de optimala förutsättningarna att lyckas med den digitala marknadsföringen.
Sociala medier
Vår process
1. Workshop
Under workshopen dyker vi ner i verksamheten och skapar oss en tydlig bild av projektet. Vi samlar våra insikter, tar fram inspirations-case och skapar en tydlig vision som blir vägledande för hela projektet. Genom att ställa skarpa och relevanta frågor lägger vi en stabil grund för det arbete som Wasabi Web kommer att inleda i nästa steg. Om vi upptäcker ett behov av stöd inom sociala medier, ser vi till att diskutera vilka möjligheter och utmaningar som finns redan under den inledande workshopen.
2. Analys
Förarbetet är avgörande för att maximera resultaten på lång sikt. Genom att utveckla en redaktionell plan baserad på relevanta sökord och aktuella trender, samt föreslå innehåll och kanaler, lägger vi en solid grund för ett framgångsrikt arbete. I detta steg skapar vi också ett årshjul som grundar sig på den SEO-analys som genomförs för webben.
3. Action
Efter analysen och presentationsmötet när vi fått grönt ljus att gå vidare, är det dags för att sätta idéerna till verklighet! Baserat på de tidigare arbetet kan vi nu inleda de löpande arbetet. För sociala medier börjar vi att uppdatera kontot kontinuerligt med den redaktionella planen som grund, vilket säkerställer att verksamheten aktivt arbetar mot de mål som definierades under workshopen.
Sociala medier
Från analys till handling: Maximera din marknadsföring med ett årshjulet
Att arbeta med ett årshjul för marknadsföring på sociala medier är en smart och strategisk metod som hjälper dig att planera och optimera ditt innehåll under hela året. Det ger dig inte bara en tydlig riktning för din kommunikation, utan säkerställer också att du alltid är steget före och kan leverera rätt budskap vid rätt tidpunkt.
Genom att basera årshjulet på en SEO-analys får du dessutom en djupare förståelse för vilka sökord och trender som är relevanta under olika delar av året. Detta gör att du kan skapa innehåll som inte bara är intressant och aktuellt, utan som också rankar bättre och når fler potentiella kunder. Tänk på de olika säsongerna i din bransch – exempelvis kan du som webbyrå lyfta tips inför Black Friday om hur företag kan maximera sin försäljning med Google Shopping-annonser.
Sådant innehåll kan publiceras på din blogg för att driva trafik, och sedan återanvändas och spridas över olika sociala kanaler. Genom att utnyttja det skapar du en bredare spridning, ökar engagemanget och når din målgrupp när de är som mest intresserade, som inför stora shoppinghelger. Med ett genomtänkt årshjul för din marknadsföring säkerställer du att dina budskap är relevanta året runt och maximerar både synlighet och effekt.
Sociala medier
Hur kan en SEO-analys förbättra innehållet på sociala medier?
444 918
Exponeringar på 6 månader för SoMe-kund
12 000
Likes på 6 månader för SoMe-kund
44 000
Klick på länkar under 6 månader för SoMe-kund