Vad betyder bildmått?

Bildmått är de olika dimensionerna av en bild, vanligtvis uttryckta i pixlar eller längd och bredd.

När man arbetar med digitala bilder är det viktigt att följa bildens mått, eftersom de påverkar bildens kvalitet och storlek. En bild med högre upplösning med fler pixlar har bättre detaljåtergivning än en bild med lägre upplösning med färre pixlar. En bild med högre upplösning tar dock också upp mer lagringsutrymme. För att uppnå önskad effekt är det därför viktigt att hitta en balans mellan bildstorlek och kvalitet.

Varför är det viktigt med rätt bildmått?

Det är viktigt att bildmåtten är korrekta av flera anledningar.
För det första påverkar bilddimensionerna bildkvaliteten. En bild med högre upplösning med fler pixlar har bättre detaljåtergivning än en bild med lägre upplösning med färre pixlar. Om du vill använda bilden för utskrift eller en högupplöst visning krävs ofta en högupplöst bild, annars kan bilden bli suddig eller pixlad.
För det andra kan felaktiga bildmått göra att bilden inte fungerar korrekt. Om en bild är för stor eller för liten för en viss användning kan den vara beskuren eller överstruken, vilket kan förvränga eller göra bilden otydlig. Därför är det viktigt att observera vilka mätningar som är nödvändiga för en viss applikation.
Slutligen, bilddimensioner påverkar också bildfilens storlek. En bild med högre upplösning och fler pixlar tar upp mer lagringsutrymme än en bild med lägre upplösning och färre pixlar. Om du vill använda en bild på en webbsida eller i ett e-postmeddelande kan en för stor bild göra att sidan eller meddelandet laddas långsamt.

Vilka är de bästa bildmåtten?

WordPress och Shopify är båda plattformar för att bygga webbplatser och nätbutiker, och båda plattformarna har olika rekommenderade bildmått för att optimera sidhastighet och prestanda. Här är några rekommenderade bildmått för WordPress och Shopify:

WordPress:

  • För webbsidor rekommenderas en maximal bildbredd på 1200 pixlar, men det kan variera beroende på ditt WordPress-tema.
  • För högupplösta skärmar kan man använda en maximal bildbredd på 2000 pixlar.
  • För featured images (utvalda bilder som visas på startsidan eller på kategorisidor) brukar det rekommenderas att ha en bild med minst 1200x628 pixlar för att få en bra kvalitet på sociala medier.

Shopify:

  • För produktsidor rekommenderas en maximal bildbredd på 2048 pixlar för att få högsta kvalitet på produktbilderna.
  • För kategorisidor och startsidan brukar en maximal bildbredd på 1600 pixlar vara tillräckligt.
  • För thumbnail-bilder, som visas i produktlistor, brukar en bildstorlek på 400x400 pixlar fungera bra.

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & Media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter så kontaktar vi er så snart vi kan.

Obligatorisk