Förenar vision och identitet
Ett spretigt varumärke skapar förvirring hos kunden och sänker det allmänna intrycket av företaget, produkten eller tjänsten. Det går därför inte att underskatta vikten av att skapa en konsekvent ram som varumärket ska agera inom. Med en grafisk profil och varumärkesplattform (brand profile) slår ni fast vad just ni står för och gör länken mellan den affärsidé och designprofil tydlig för alla anställda.
En varumärkesplattform är ett styrdokument som redogör för organisationens vision, affärsidé, mission, kärnvärden, tonalitet, varumärkeslöfte, varumärkesidentitet och positionering på marknaden.
En grafisk profil ska förmedla rätt känsla
När webbyrån Wasabi Web gör grafiska profiler och varumärkesplattformar har vi av naturliga skäl en tonvikt på de designinslag som kommer prägla kundens webb. Vilken känsla ska webbplatsen skapa hos användaren? Vilket bildmanéer ska ni utgå ifrån? När får en accentfärg förekomma? Hur ska logotypen användas? Vilka typsnitt ska genomsyra all kommunikation? Hur ska varumärket se ut på trycksaker? Varje estetiskt element har en viktig roll i helhetsintrycket.
Se utvalda case nedan för inspiration till er grafiska profil.