Vad kan jag göra själv?
Steg 1:
Om du inte sysslar med personlig reklam som remarketing och redan använder consent mode, kan du luta dig tillbaka.
Men, om du är ny och redo att använda dig av personlig reklam, och du använder en Google-certifierad plattform för samtyckeshantering, kommer din CMP-leverantör att ta hand om den tekniska uppdateringen. För dig som tar kontrollen över er egen banner – det är dags att implementera consent mode v2 och ta er marknadsföring till nästa nivå.
Steg 2:
För dig som redan använder en Google-certifierad CMP, se till att aktivera consent mode i era bannerinställningar för att dra full nytta av allt. Men, om ni hindrar era Google-taggar från att laddas tills användaren interagerar med cookie bannern, är det dags att implementera consent mode för att undvika eventuell förlust av data. Varje interaktion räknas, och vi vill vara säkra på att vi har den mest exakta och användbara informationen för att informera våra kampanjer.
Steg 3:
För dig som ännu inte har en cookie banner, låt oss tillsammans utforska varför det är så viktigt att ta hand om användarsamtycket. Ta steget och sätt upp en cookie banner på er webbplats. Om ni väljer en banner från en Google-certifierad partner, kom ihåg att aktivera consent mode i cookie bannerinställningarna. Men om ni känner er kreativa och vill bygga er egen banner från grunden, implementera consent mode manuellt och låt kreativiteten flöda.
Guiden ovan har vi tagit från Googles guide för att lära oss om Consent Mode V2 och implementeringen steg för steg. Gör det du också!