Webbyråns ägare i Svenskt Näringsliv: “starkare ekonomiska incitament skapar fler jobb åt unga”

  • Nyhet
  • Lästid: 3 minuter
Intervju-Svensk-Naringsliv-Wasabi-Web-webbyra

Har Sverige råd med en sysslolös generation och vilka politiska åtgärder är nödvändiga för att undvika ett sådant scenario? Det är en frågeställning som webbyråns delägarpar Nils Engvall och Andreas Glimbrant ställer sig i en nyskriven intervju för Svensk Näringslivs kampanj Gilla #företagsamhet. 

Efter att med sällsynt målmedvetenhet drivit Wasabi Web under några års tid har de båda herrarna på nära håll bevittnat hur synkade dagens regelverk på arbetsmarknaden är med hur moderna IT-projekt bör organiseras. Deras gemensamma slutsats är att det existerar många stelbenta strukturer som skulle behöva justeras för att göra det möjligt för IT-företag att fortsätta skapa fler jobb och samtidigt leverera en bättre slutprodukt.

” – Det är vår generation som kommer skapa framtidens digitala jobb, vara bäst på att utföra jobben, och samtidigt hitta nya digitala sätt att tjäna pengar på för företag och organisationer. Ändå är det ingen som lyssnar på oss när man reglerar hur lagen kring offentlig upphandling för den här typen av projekt ska utföras. Det är ett problem som vi ser fram emot att vara en lösning till.”  

Wasabi Web sysselsätter i dagsläget 20 personer, varav 13 personer som arbetar heltid. En siffra som enligt Nils och Andreas hade varit betydligt högre om det hade funnits starkare ekonomiskt incitament att anställa fler talangfulla medarbetare. Man pekar på att en sänkning av arbetsgivaravgiften exempelvis hade inneburit att fler unga människor i ett tidigt skede hade fått chansen att testa sina oprövade vingar inom branschen.

Läs hela intervjun på svensknaringsliv.se

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt