Vad är SEO? Sökmotoroptimering 2021

  • SEO
  • Lästid: 19 minuter

Artikeln ”Vad är SEO 2019? Är du uppdaterad? Vi tacklar några vanliga myter” skrevs ursprungligen i oktober 2019. Nu, när vi kommit en god bit in på 2020-talet, är det hög tid att uppdatera artikeln med information om vad SEO är år 2021. Längst ned på sidan finner du den gamla artikeln i sin helhet.

Vad är SEO? Sökmotoroptimering 2021

Vad är SEO?

Låt oss börja från början. SEO står för engelskans “Search Engine Optimization”, det vill säga sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering innebär alltså att du gör medvetna val och ändringar på din webbplats i syfte att den ska synas på Google när personer söker på termer som är relevanta för din sajt. Detta i sin tur gör att du kan få fler och mer relevanta besökare in till din hemsida. 

Det är den korta förklaringen. Men inom SEO-begreppet ryms många parametrar av optimerande åtgärder, vilka är viktiga att känna till när man gör SEO för företag

Vad ingår i SEO-begreppet?

För att förstå den verkliga och mer påtagliga sidan av SEO kan man dela upp sökmotoroptimeringsmålen i tre huvudgrenar:

  1. Organiska sökträffar. Google Ads-annonser utgör en betydande del av det som syns på Google efter att du gjort en sökning. Med organiska sökresultat syftar vi på allt förutom just det. Till exempel stod organiska sökträffar för 53% av all trafik under 2020.
  2. Trafikrelevans. Spontant tänker vi att ju fler besökare vi har på vår sajt, desto bättre. Men det är mer komplicerat än så. SEO görs också för att få trafikrelevans. Når en besökare din sajt i hopp om att köra en bil, när du de facto är bilreparatör, kommer du inte ha så mycket till gagn för den trafiken. Genom att få Google att förstå vilka tjänster eller produkter du erbjuder på din hemsida kan det säkerställa du får besökare som faktiskt är ute efter dina tjänster eller produkter. 
  3. Trafikkvantitet. När du väl får in rätt besökare för din sajt är mer trafik alltid bra.
Vad är SEO? Sökmotoroptimering 2021

Här ser vi ett exempel på ett sökresultat i form av en Google Ads-annons.

Vad är SEO? Sökmotoroptimering 2021

I motsats till det ser vi här ett organiskt sökresultat på samma sökord.

Hur fungerar SEO?

Nu vet du mer om vad SEO är och varför det är viktigt att arbeta med. Nu återstår det icke desto mindre viktiga: hur? För att svara på hur du arbetar med SEO på bästa sätt behöver vi dyka djupare in på hur Google väljer de sajter som rankas högt, oavsett bransch och sökord, och i det långa loppet, hur webbplatser som rankar högt arbetar för att kunna göra det. 

Så fungerar sökmotorer

Bing och Yahoo, Google och Safari. Alla är de exempel på sökmotorer. Där kan du skriva eller prata in söktermer eller frågor, för att sedan magiskt få en uppsjö med förslag på svar. Just den där magiska biten ska vi gå in på närmare. För magi är det naturligtvis inte.

Vad är SEO? Sökmotoroptimering 2021

Google är den mest använda sökmotorn på marknaden idag.

Alla sökmotorer har en så kallad spindel, eller crawler på engelska. Vad den gör är att spindla av information om allt innehåll som finns på internet. All denna information når sedan sökmotorn, som bygger upp ett index. Sedan matas indexet i sin tur in i en algoritm, och det är den som matchar allt innehåll som sökmotorn kan hitta online mot just de ord du sökt på. Algoritmen är alltså den som avgör om och hur högt din sajt visas i sökresultaten. I den ingår många faktorer. Så här brukar några av dem listas av professionella SEO-experter, från viktigast till minst viktig, i Googles algoritm:

  1. Länkarbete på domännivå. I denna faktor tittar sökmotorn på hur många unik, externa länkar som pekar in till sidan och vilken kvalitet de har.
  2. Länkarbete på sidnivå. Här undersöks bland annat hur många inlänkar en sida har samt vad den har för så kallad PageRank och TrustRank.
  3. Sidunika faktorer som är kopplade till sökordet. Denna del av algoritmen tittar på hur relevant innehållet är för sökordet och hur väl sidan optimerats utifrån sökordet som en besökare sökt på. 
  4. Sidunika faktorer som inte är kopplade till sökordet. Här undersöks faktorer som inte är direkt kopplade till sökordet. Dessa kan vara till exempel läsbarhet och hur snabbt sidan laddar.
  5. Varumärkesarbete på domännivå. Här tittar algoritmen bland annat på hur, var och hur ofta varumärkesnamnet nämns, både off- och online.
  6. Trafik och användning på sajten. Denna faktor handlar om engagemanget på sajten, det vill säga hur den används av besökarna och hur mycket. 
  7. Trafik från sociala medier. Även mängden länkar från sociala medieplattformar som Facebook och Twitter analyseras. 
  8. Domänunika faktorer som är kopplade till sökordet. Här räknas sådant som t.ex. om ditt domännamn överensstämmer med sökordet för startsidan. 
  9. Domänunika faktorer som inte är kopplade till sökordet. Bland dessa räknas bland annat längden på domännamnet och om sajten har SSL-certifikat. 

Ovan är alltså det som sökmotorer gör, vilket också utgör anledningen till varför det är viktigt att arbeta med SEO på sin webbplats. 

SEO 2021 – Nyheter – Page Experience

Varje år rullar Google ut omfattande förändringar av sin algoritm som alla som ägnar sig åt SEO måste förhålla sig till för att inte tappa sin ranking. SEO-året 2021 är inget undantag, Google presenterar ett stort paket nyheter på SEO-området som gör vissa faktorer viktigare än förut och andra ovidkommande. 

Googles största nyhet för SEO 2021 är “core-uppdateringen” som lyfter värden kopplade till Page Experience. Vad är Page Experience och hur påverkar det vår SEO 2021? Den nya uppdateringen kommer innebära att sökmotorn i större utsträckning kommer bedöma en sajts SEO-värde utifrån aspekter som hur användaren uppfattar en webbplats och dess användarupplevelse. Genom att aktivt förbättra dessa aspekter på alla plattformar i syfte att utveckla i första fall den mobila upplevelsen, kommer man belönas av Google i rankingen. Kort och gott: älskar användaren webbplatsen så älskar också Google den. 

Just mobilvänlighet, säker surf, hastighet och övergången till skyddade HTTPS-domäner har varit återkommande inslag i de senaste årens Google-uppdateringar men har nu fått ännu större tonvikt som en del av ramverket för Page Experience. PE kommer även innebära att sökord kopplat till brand/varumärke som användarna uppenbart söker sig till kommer få en boost i rankingen. 

Inom värdet för Page Experience och nyheter för SEO 2021 ingår även så kallade Core Web Vitals – mätpunkter som försöker bedöma kvaliteten på sajtens användarvänlighet: 

  • Largest Contentful Paint – laddningstid (page speed)
  • First Input Delay – mäter interaktivitet, ett FID-score undersöker tiden från det att en användare först interagerar med en sida (dvs. när de klickar på en länk, trycker på en knapp osv.) till den tid då webbläsaren faktiskt kan börja bearbeta händelsen som svar på den interaktionen.
  • Cumulative Layout Shift – mäter visuell stabilitet 

Det sistnämnda syftar på i hur stor utsträckning som webbens layout skiftar och hoppar omkring, t.ex. när webben ägnar sig åt spårning och mätning av element som förstör upplevelsen för användaren. 

Google rekommenderar även att skriva matigt och engagerande content som är förenligt med Google Top Stories i mobilen. 

SEO i mobil 2021 – prioritera!

SEO i mobil 2021

Majoriteten av de sökningar vi gör på Google sker i mobilen. Därför har Google gradvis prioriterat SEO i mobilen som den viktigaste skärmen i jämförelse med desktop och andra devices. Detta för att undvika att sidor som inte är mobilanpassade hamnar först i mobilens sökresultat. Mobile-first indexing har blivit ett centralt begrepp och under året kommer det gälla hur alla sajter indexeras. 

Vad är då bra SEO i mobil enligt Google? 

  • Se till att innehållet på sajten är indexerbart och syns för Googles spindlar och botar.
  • Säkerställ att du fyllt i alla relevanta meta taggar på samtliga landningssidor på både mobil och desktop. 
  • Utgå ifrån designmönster Lazy Loading för att din webbplats ska ladda snabbt på mobilen. 
  • Försäkra er om att inte blocka relevanta om mobilspecifika URL:er i er robots.txt file. 
  • Försök att göra innehållet så likt som möjligt på desktop respektive mobil.
  • Kontrollera alt taggar för både bilder och videos.

Vill ni klättra på Google? Kontakta webbyrån Wasabi Web, vi hjälper er med SEO 2021!

Vad är SEO 2019? Är du uppdaterad? Vi tacklar några vanliga myter.

Sökmotoroptimering, SEO, är en kunskap i ständig förändring. Visste du t.ex att Google uppdaterade sin algoritm hela 3234 gånger under 2018? Det vill säga ca 9 gånger om dagen. Den företagare eller marknadsförare som inte hänger med i svängarna riskerar att gå miste om både Google-placeringar och säljtillfällen.

Vad är SEO 2019? I den här artikeln bemöter vi ett antal vanligt förekommande myter, antaganden och “sanningar” om SEO. 

Myt 1: “Sökordet måste förekomma i metabeskrivningen för att ranka högre” 

Svar: Nej. 

Det är lätt att tro att metabeskrivningen, som har en så pass framskjuten plats vid en Googlesökning, är ett viktigt SEO-element. Men faktum är att Google redan 2009 annonserade att meta descriptions inte påverkar ranking på ett specifikt sökord. Du behöver alltså inte till varje pris nämna det primära sökordet i sidans metabeskrivning. 

Däremot ska inte metabeskrivningen underskattas, det är ett ypperligt tillfälle att locka till klick och att särskilja sig från konkurrensen, i synnerhet när sökordsfrasen i Page titeln är svårjobbad. En bra meta description kan förbättra webbplatsens click-through rate (CTR), ett värde som Google ännu inte avslöjat om det är av hög SEO-vikt. 

Myt 2: Länkar är viktigare än att skapa nytt innehåll”

Svar: Ja och nej. 

Under SEO:ns begynnelse var ett stort antal av interna och externa länkar ett säkert sätt att klättra på Google. Så, vad är SEO 2019? I takt med att Googles algoritmer har blivit smartare så rekommenderas en länkstrategi som bygger på få kvalitativa länkar snarare än kvantitet. Utlänkningar från webbplatsen bör exempelvis göras med en viss försiktighet. 

Länka med måtta. Länkar är fortfarande en av de viktigaste SEO-faktorerna, men kombinerat med unikt, omfattande och kvalitativt content blir effekten mer kraftfull.

Myt 3: “Att min webbplats saknar SSL-certifikat påverkar inte SEO” 

Svar: Nej. 

Google lägger allt större vikt vid säkerhet online. Därför straffar man numera sajter vars URL:er inleds med HTTP och inte den nya säkerhetsstandarden HTTPS. Det sistnämnda indikerar att webbplatsen har ett aktivt SSL-certifikat – det vill säga erbjuder en krypterad, privat och säker länk för användaren mellan webbservern och webbläsaren. Du har säkert lagt märke till att Google Chrome också flaggar för användaren att HTTP-sajter är osäkra att besöka, vilket självklart försämrar inflödet av organisk trafik till webbplatsen.

SSL-certifikat (Secure Socket Layer) ingår i Wasabi Webs hostingpaket Secure Hosting + SSL och Secure Hosting Plus. 

Myt 4: Höga Google-positioner är allt som betyder något”

Svar: Ja och nej. 

Ok, vi ska inte underskatta värdet av inneha topplaceringar på Googles sökmotor. Du läser förmodligen den här artikeln för att den placerat sig tillräckligt högt upp. Enligt undersökningar favoriserar användaren i regel de tre första alternativen i listan. 

En hög placering är dock inte lika med garanterad ekonomisk avkastning. Det spelar ingen roll om du lockar massiva mängder trafik om majoriteten av användarna vänder i dörren för att de anser att ditt innehåll är orelevant. Finns det risk att de sökord som ni har optimerat er webbplats utifrån även kan generera klick hos fler än den identifierade målgruppen? Värna om din ROI och sänk din bounce rate genom att välj dina primära sökord med omsorg. Annars finns det risk att du når fel målgrupp och även skapar irritation hos användaren inför ert varumärke. Väg dina ord i Page- och Meta titeln på guldvåg för att fånga rätt användares intresse när de scrollar sitt Google-resultat. 

Slutsats – Vad är SEO 2019?

Om man ska ta med sig en övergripande slutsats utifrån hur Googles algoritm och SEO samverkar 2019 så är det att allt fokus ska läggas på användarvänligheten. Googles intelligenta spindlar favoriserar i större utsträckning än förut webbplatser som erbjuder en bra användarupplevelse. Sökord är viktigt, men utgör likväl bara en bit av ett stort pussel. 

Vill du att ditt företag ska ranka högre på Google? Lämnar du hellre över ditt SEO-arbete till någon som kan det? Wasabi Web hjälper dig med både punktinsatser och löpande SEO-insatser! 

PDF-guide – Vad är SEO 2019?

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange dina kontaktuppgifter
så kontaktar vi dig så snart vi kan

Obligatoriskt