Vad är SEO 2019? Är du uppdaterad? Vi tacklar några vanliga myter.
Sökmotoroptimering, SEO, är en kunskap i ständig förändring. Visste du t.ex att Google uppdaterade sin algoritm hela 3234 gånger under 2018? Det vill säga ca 9 gånger om dagen. Den företagare eller marknadsförare som inte hänger med i svängarna riskerar att gå miste om både Google-placeringar och säljtillfällen.
Vad är SEO 2019? I den här artikeln bemöter vi ett antal vanligt förekommande myter, antaganden och “sanningar” om SEO.
Myt 1: “Sökordet måste förekomma i metabeskrivningen för att ranka högre”
Svar: Nej.
Det är lätt att tro att metabeskrivningen, som har en så pass framskjuten plats vid en Googlesökning, är ett viktigt SEO-element. Men faktum är att Google redan 2009 annonserade att meta descriptions inte påverkar ranking på ett specifikt sökord. Du behöver alltså inte till varje pris nämna det primära sökordet i sidans metabeskrivning.
Däremot ska inte metabeskrivningen underskattas, det är ett ypperligt tillfälle att locka till klick och att särskilja sig från konkurrensen, i synnerhet när sökordsfrasen i Page titeln är svårjobbad. En bra meta description kan förbättra webbplatsens click-through rate (CTR), ett värde som Google ännu inte avslöjat om det är av hög SEO-vikt.
Myt 2: “Länkar är viktigare än att skapa nytt innehåll”
Svar: Ja och nej.
Under SEO:ns begynnelse var ett stort antal av interna och externa länkar ett säkert sätt att klättra på Google. Så, vad är SEO 2019? I takt med att Googles algoritmer har blivit smartare så rekommenderas en länkstrategi som bygger på få kvalitativa länkar snarare än kvantitet. Utlänkningar från webbplatsen bör exempelvis göras med en viss försiktighet.
Länka med måtta. Länkar är fortfarande en av de viktigaste SEO-faktorerna, men kombinerat med unikt, omfattande och kvalitativt content blir effekten mer kraftfull.
Myt 3: “Att min webbplats saknar SSL-certifikat påverkar inte SEO”
Svar: Nej.
Google lägger allt större vikt vid säkerhet online. Därför straffar man numera sajter vars URL:er inleds med HTTP och inte den nya säkerhetsstandarden HTTPS. Det sistnämnda indikerar att webbplatsen har ett aktivt SSL-certifikat – det vill säga erbjuder en krypterad, privat och säker länk för användaren mellan webbservern och webbläsaren. Du har säkert lagt märke till att Google Chrome också flaggar för användaren att HTTP-sajter är osäkra att besöka, vilket självklart försämrar inflödet av organisk trafik till webbplatsen.
SSL-certifikat (Secure Socket Layer) ingår i Wasabi Webs hostingpaket Secure Hosting + SSL och Secure Hosting Plus.
Myt 4: “Höga Google-positioner är allt som betyder något”
Svar: Ja och nej.
Ok, vi ska inte underskatta värdet av inneha topplaceringar på Googles sökmotor. Du läser förmodligen den här artikeln för att den placerat sig tillräckligt högt upp. Enligt undersökningar favoriserar användaren i regel de tre första alternativen i listan.
En hög placering är dock inte lika med garanterad ekonomisk avkastning. Det spelar ingen roll om du lockar massiva mängder trafik om majoriteten av användarna vänder i dörren för att de anser att ditt innehåll är orelevant. Finns det risk att de sökord som ni har optimerat er webbplats utifrån även kan generera klick hos fler än den identifierade målgruppen? Värna om din ROI och sänk din bounce rate genom att välj dina primära sökord med omsorg. Annars finns det risk att du når fel målgrupp och även skapar irritation hos användaren inför ert varumärke. Väg dina ord i Page- och Meta titeln på guldvåg för att fånga rätt användares intresse när de scrollar sitt Google-resultat.
Slutsats – Vad är SEO 2019?
Om man ska ta med sig en övergripande slutsats utifrån hur Googles algoritm och SEO samverkar 2019 så är det att allt fokus ska läggas på användarvänligheten. Googles intelligenta spindlar favoriserar i större utsträckning än förut webbplatser som erbjuder en bra användarupplevelse. Sökord är viktigt, men utgör likväl bara en bit av ett stort pussel.
Vill du att ditt företag ska ranka högre på Google? Lämnar du hellre över ditt SEO-arbete till någon som kan det? Wasabi Web hjälper dig med både punktinsatser och löpande SEO-insatser!