Vad är en webbyrå? Detta kan du förvänta dig.

Artikeln Vad kan man förvänta sig av en webbyrå? skrevs ursprungligen i februari 2017, men uppdaterades med relevant och gällande information om vad en webbyrå är och erbjuder i februari 2021.

vad är en webbyrå, webbyrå pris, webbyrå sverige

Vad är en webbyrå för något?

Vad är då en webbyrå? Exempel på synonymer till webbyrå skulle kunna vara “webbaserat produktionsbolag”, “digital kommunikationsspecialist” eller “konverteringsexperter”. Det finns nämligen både webbyråer som specialiserar sig på främst webbutveckling och webbdesign, och de som även sträcker sig till att fungera som digitala byråer, där kommunikativa operativa och strategiska insatser ingår i utbudet. Dessa sistnämnda kallas ibland även för fullservicebyråer.

Mer ingående kan man förklara det som att en webbyrå är proffs på att skapa hemsidor med tillhörande digital medieproduktion. Genom att skapa hemsidor, eller webbplatser som de också kallas, får företaget som beställt inte bara ett eget utrymme att synas på online där extern och intern kommunikation sker, utan även ett verktyg till att nå ut till dess prioriterade målgrupper. Skapa varumärkesmedvetenhet, öka antalet besökare till webbplatsen eller sälja produkter i en e-handel – målen kan vara många och olika, men vi på prisbelönta webbyrån Wasabi Web vet att en hemsidas slutgiltiga ändamål alltid är att tjäna företagets syften.

Och vi älskar alla typer av branscher. Det händer dock att företagen vi anlitas av sitter på kundstockar och produkter som för oss på webbyrån är främmande. Det är inte att undra på, då vi genom åren samlats på oss hundratals kunder från den bredaste branschpalett. För att vi som webbyrå ska få en förståelse för företagen, och i förlängningen företagets kunder, oavsett hur djuplodande vår kunskap är om branschen de verkar i, har vi en mycket väl utarbetad och förfinad metod. Vi kallar den: att vara intresserade. Därför påbörjar vi alla våra webbprojekt med en strukturerad workshop.

På samma sätt som vi inte kan veta allt om våra kunder förrän vi har frågat det vi behöver veta, sammanfört en resursinsamling om företaget, tagit fram en detaljerad kravställning för projektet, fått en tydlig målsättning, utfört en insamling av underlag kring företagets målgrupp och dess köpprocess, är det självklart att alla företagare som står inför kvalet att beställa en webblösning inte heller har hundra procent koll på vad en webbyrå faktiskt är för något. Av den anledningen har vi författat den här artikeln om vad en webbyrå är, hur vi arbetar och hur vi anser att vi och våra branschkollegor bör gå tillväga i struktureringen och planeringen av webbprojekt.

Vad kan en webbyrå hjälpa företag med?

Webbstrategi

Utan en webbstrategi värd namnet blir webben lidande. Före design och utveckling sätter igång har kund och webbyrå, under exempelvis en inledande workshop, i detalj satt ramarna och förväntningar för webbprojektet. Med en tydlig webbstrategi blir kommunikationen bättre och projektet kostnadseffektivt.

Grafisk profil och varumärkesplattform

Webbyrån har kompetens som kan hjälpa er med att ta fram en ny grafisk profil och varumärkesplattform som sätter företagets gemensamma grafiska kommunikation i text och bild. Det kan exempelvis handla om webbens utseende, utforma logotyper, sätta bildspråk, gemensam ram för utskick eller designa annonser.

Webbdesign

Hur din webb ser ut och är utformad är avgörande för hur attraktiv användaren tycker hemsidan är. En UX-webbdesigner skapar strukturen, utseendet och funktionerna på webben. Designern tar fram en visuellt tilltalande koncept som är användarvänlig och följer målet med webben. Färg, form, bild och responsiv design är vanligtvis webbdesigners huvudsakliga expertis men man har ofta även inblick i kod.

Webbutveckling

Ingen programmering, ingen webb. Koden är det som styr vad som är möjligt att göra på sajten, dess grund. Webbyråns team av utvecklare, back-end och front-end, förverkligar webbdesignen, programmerar dess funktioner, tar fram nya moduler och säkerställer driften.

E-handel – Shopify

shopify , vad är en webbyrå, webbyrå pris, webbyrå sverige

För vissa företag räcker det inte med en informerande webbplats. Webbyrån kan även hjälpa er med att ta fram en försäljningskanal online. En webshop specifikt designad för att uppmana till köp (call to action). Antingen bygger webbyrån en webshop från scratch (ett kostsamt alternativ) eller så utgår webbyrån från en färdig försäljningsplattform som exempelvis Shopify eller WooCommerce.

Copywriting

Content is king. Utan innehåll är webben bara en vacker ram. Copywriters, eller reklamskribenter, skriver texter för din sajt som skapar ett intresse hos den identifierade målgruppen och skapar ett önskat beteende. Förutom en språklig begåvning är copywritern bra på att omvandla idéer och koncept till slagfärdig text. Det kan röra sig om webbtexter, manus, nyhetsbrev och annonser.

SEO – Sökmotoroptimering

Om din webb inte syns på Google finns den inte. En topp 3-placering kan vara avgörande för företagets försäljning. Med hjälp av webbyråns SEO-expert kan du genom sökmotoroptimering öka dina chanser att ranka högt på sökord som är relevanta för din verksamhet. SEO-konsulten anpassar eller skriver innehåll som är sökbart organiskt eller ser till att webben är tekniskt gångbar enligt Googles krav. Det är viktigt att webbyrån redan från början bygger en webb som följer vissa grundläggande SEO-principer.

Google Ads

SEO är en långsiktig satsning där det kan råda en hög konkurrens på organiska sökord som är populära. Ett sätt att “gå före i kön” är att lägga en del av sin marknadsföringsbudget på Google Ads som då garanterar en synlig länk när användaren söker på era relevanta sökord. Med hjälp av webbyråns Ads-expert får ni precist formade kampanjer som når exakt den målgrupp ni är ute efter.

Content marketing

Undvik att din reklam och annonsering blir störande för kunden. Genom content marketing upplevs din kommunikation som berikande för kunden. En CM-artikel är ofta en guide med redaktionell inramning som bjuder läsaren på er unika expertis samtidigt som ni på ett naturligt sätt ökar förtroendet för varumärket och dess produkter eller tjänster. Fängslande storytelling, användbar information och inspiration är viktiga inslag i content marketing.

Vad kan man förvänta sig av en webbyrå?

Lyhördhet och funktioner som passar just era mål. Det kan du som kund förvänta dig av en webbyrå. För detta krävs att webbyrån har teknisk kompetens och en genomarbetad arbetsprocess där alla era frågor, farhågor och detaljfunderingar fångas upp.

Om du börjat arbeta med en webbyrå kan du ställa dig följande frågor för att få ett hum om de levererar vad vi anser är grundförutsättningar för att kunna skapa en bra hemsida:

  • Ställer webbyrån frågor om hur branschen som ert företag verkar i fungerar
  • Har webbyrån kartlagt vilka mål ni har med er nya hemsida?
  • Finns det en tydlig bild av hur projektplaneringen kommer att struktureras och utföras?

Är svaret nej på majoriteten av frågorna bör en liten varningsklocka börja klämta. Den initiala uppfattningen ni som kund får om en webbyrå baserat på bemötande, kunskap och engagemang spelar också stor roll. Den kan ge er en indikation på hur resten av samarbetet kommer se ut.

Webbyrå pris – vad kostar det?

En offert från en webbyrå bör vara anpassad efter just ert projekt och målet med det. För att detta ska kunna bli verklighet behövs tydlig kravspecifikation som webbyrån tagit fram tillsammans med dig som kund. Att som potentiell kund erhålla en offert från en webbyrå, utan att ha berättat särskilt utförligt om projektet eller vilka funktioner som just er nya hemsida behöver, gör det svårt (läs: omöjligt) för en webbyrå att ge ett seriöst estimat för projektet. Trots detta faktum är det inte alltid så det går till i praktiken. Har ni inte tillsammans med en webbyrå tagit fram en kravspecifikation bör ni kanske ställa er frågan hur pass “seriös” denna leverantör faktiskt är. Skulle ni tillåta att en arkitekt påbörjade ert husbygge utan en tydlig planritning? En webbyrå som påbörjar bygget av en webbplats utan en tydlig kravställning är lite samma sak.

Det är inte förrän kravställningen är färdigställd och godkänd från kund som webbyrån kan erbjuda en tydlig bild kring arbetstid och kostnad för projektet. Att basera webbyråns pris för ett webbprojekt på funktionalitet och effektiv arbetstid är ett betryggande sätt ett strukturera ett webbprojekt på, inte minst för kunden. 

Naturligtvis kan vi dock ge en fingervisning på vad ett webbprojekt kan kosta hos en webbyrå. På Wasabi Web erbjuder vi en lättadministrerad, användarvänlig och konverterande webbplats för 65000 kr i engångskostnad eller 4995:-/mån. Priset förutsätter då att hemsidan inte behöver ha några funktioner utöver de som redan finns i vår egen webbprodukt WW Platform.

Billiga webbyråer finns! Allt handlar om prioritering

Är du ute efter en billig webbyrå? Vill du komma ner i kostnad för ditt webbprojekt är det väldigt enkelt. Det enda som krävs är att prioritera bort funktionalitet och på så sätt klara av en lägre budgetgräns. Därför är det viktigt att ni internt på företaget fastställer precis vilka funktionaliteter er webb behöver för att uppnå era mål innan webbprojektet drar igång. Är alla funktioner verkligen nödvändiga i projektets första skede? Kan vissa funktioner skjutas fram? Kan beslut kring prioriteringen i projektet bidra till en tidigare lansering och en möjlighet till att generera intäkter tidigare än planerat? Det är just dessa frågeställningar ni kan ta upp och bolla med oss på workshopen.

Vad gör webbyrån efter lansering?

En webbplats är aldrig helt klar. Den snabba tekniska utvecklingen tillåter inte det. När webbprojektet är lanserat påbörjas fasen för vidareutveckling. Det bästa är att vara lyhörd inför de senaste digitala kraven och att etablera en långsiktig relation med en webbyrå som kan hålla er sajt up to date och presentera nya lösningar. För att garantera en hållbar och långsiktig plan för webben är det smart att ingå ett supportavtal som ger er tillgång till webbyråns kompetens vid problem och vidareutveckling. Med supportavtalet får man oftast ett visst antal timmar per månad, som sedan bockas av mot en tidsbank.

Varför anlita vår webbyrå i Sverige?

Wasabi Web är en webbyrå i Sverige, baserade i Uppsala, som tror på nära och långsiktiga samarbeten. Vi är en webbyrå som är uppskattade för vår lyhördhet, korta ledtider och innovativa webblösningar. Som webbyrå i Sverige erbjuder vi ett stort antal digitala tjänster som ökar er försäljning och leder till konverteringar. Vi säljer webb som gör att du får tillbaka det du satsat, och lite till.

Nedan kan du läsa några av våra kunders omdömen.

“Vi på Ica Kvantum Gränby valde att ta hjälp av Wasabi Web för att starta upp vår e-handel för catering. Vi är otroligt nöjda med resultatet och glada att vi haft gänget på Wasabi med Andreas i spetsen med oss under hela projektet. De har varit lyhörda för våra önskemål och behov och varit flexibla och kreativa under projektets gång vilket resulterat i att vi nu har den moderna, smarta och lättillgängliga hemsida vi strävat efter. Vi vill rikta ett stort TACK till Wasabi Web för ett fint samarbete!”

Emil Carlsson, Butikschef, Ica Kvantum Gränby.

“Vi på MyWindow använde oss av Wasabi Web för att lansera en ny hemsida och är mer än nöjda med både resultatet och bemötandet. Hemsidan blev över förväntan och vi är spända på att se hur framtida projekt kommer att bli. Det som skiljer Wasabi Web från andra webbyråer är det personliga bemötandet, de flexibla lösningarna och det fläckfria resultatet.”

Ida Bruzelius, Business Office Coordinator, My Window

“Tack för ett mycket bra och väl genomfört projekt! Alla på byrån är proffsiga, duktiga och trevliga! Vi är mer än nöjda.”

Lotta Pårs, CFO, Northern Environmental and Water Solutions (NEWS)

“Vi på Imint valde Wasabi Web för att få hjälp med en ny hemsida och det har visat sig vara ett lyckokast! Jag kan varmt rekommendera dem som en digital helhetsleverantör. De är superproffsiga vilket visar sig i allt från hur de paketerat sitt erbjudande till strukturen i projektleverans och support. Individerna som jag har jobbat med är kunniga, hjälpsamma och snabba. Ser fram emot fortsatt arbete tillsammans med Wasabi Web.”

Jan Nyrén, marknadsdirektör, IMINT Image Intelligence

Gör som våra hundratals nöjda kunder. Välkommen att kontakta oss för att ta reda på hur vi på Wasabi Web kan öka er konvertering, räckvidd och försäljning online.

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange dinna kontaktuppgifter
så kontaktar vi dig så snart vi kan

Obligatoriskt