Vad är en varumärkesplattform?

så här kan det se ut när wasabi web skapat en varumärkesplattform till ditt företag

En varumärkesplattform, även kallad en grafisk profil, är utseendet för ditt varumärke. Varumärkesplattformen ligger till grund för allt du ser hos ett företag, vilket innefattar logotyp, färger, typsnitt, bildmanér och placering. Den blir ert ansikte utåt och gör dessutom att ert varumärke uppfattas som mer professionellt. 

Varumärkesplattformen ska vara en handbok som alla som arbetar på företaget ska förhålla sig till. Det blir även enklare för externa parter att jobba med ett företag som har en varumärkesplattform, eftersom man då ser vad man ska förhålla sig till grafiskt. Det ska vara tydligt i varumärkesplattformen när man ska använda vad och hur det ska användas. 

Vi på webbyrån Wasabi Web kan skapa både en ny grafisk profil från grunden eller utveckla en varumärkesplattform som ni redan har. Vi älskar att komma med med idéer eller förslag på vad som kan förbättras.  

Så går det till när vi tar fram en varumärkesplattform

Wasabi Web börjar med ett uppstartsmöte eller en workshop, för att gå igenom företagets behov och ta reda på era eventuella grafiska preferenser. Efter uppstartsmötet samlar vi in bilder och material som ni använder i dagsläget för att se vad vi kan fortsätta använda eller vad vi behöver behöver byta ut, alternativt förtydliga. När vi samlat in allt material så börjar vi ta fram en varumärkesplattform utefter era behov. Vi har ett uppföljningsmöte där vi presenterar det vi har gjort och varför vi har gjort så. Ni får flika in med synpunkter och frågor som vi sedan anpassar innan vi har vårt nästa möte. Vi jobbar tillsammans fram en färdig varumärkesplattform som alla inblandade är nöjda med. Slutligen sammanställer vi en färdig PDF med ert nya varumärke som vi skickar över till er, färdig och redo att börja arbeta utifrån.

Ska vi även utveckla en hemsida åt er använder vi den grafiska profilen som en utgångspunkt när vi bygger webben. Det blir alltid enklare och tydligare att arbeta med ett företag som har en varumärkesplattform, så har ni inte redan än kan vi inte rekommendera det starkt nog.

Vad ingår i en varumärkesplattform?

Logotyp

Logotypen är det viktigaste när det gäller att känna igen ditt varumärke. Personen som ser logotypen ska direkt förknippa den med företaget och veta vad det är.

Bra saker att tänka på när man tar fram en logotyp:

  • Använda ett typsnitt för texten så att man enkelt kan läsa vad som står. Ett lättläst typsnitt är ett bra typsnitt!
  • Inte göra logotypen för hög, så att den passar in på webben. Alternativt kan man göra olika varianter av logotypen som kan användas vid olika sammanhang. Det är dock viktigt att man fortfarande känner igen logotypen som tillhörandes just ert företag. 
  • Om det är möjligt är det alltid bra att ha en symbol eller en bokstav i logotypen som sticker ut lite extra. Den kan man nämligen använda separat, utan att visa hela logotypen, i de fall man inte vill använda hela logotypen. 
  • Ta fram olika färger på logotypen så att man kan använda en version av den mot mörk bakgrund och en annan version av den mot ljus bakgrund.
  • Se till att man ser logotypen tydligt, även om den visas i ett litet format. 

Färger

När vi tar fram färger brukar vi prata om flera olika typer av färger. Dessa inkluderar textfärg, bakgrundsfärger, knappfärger och komplementfärger.

Framtagning av färger:

När Wasabi Web tar fram färger till en grafisk profil brukar vi förhålla oss till följande:

  • Ha en Call to Action-färg (CTA), som sticker ut lite mer än de andra färgerna. Denna färg använder vi för knappar och länkar. Att den sticker ut lite extra från de övriga färgerna gör att vi lättare kan styra att göra besökaren just de vi vill att de ska göra på enskilda sidor och på så sätt öka konverteringen.
  • Använda oss av färger för texter som gör att det går att läsa på alla skärmar. Även här är alltså läsbarhet väldigt viktigt. 
  • Blanda färger som passar bra ihop med varandra. Vi brukar ta fram färger som går bra ihop, så att vi kan ha olika färger för t.ex. olika tjänster eller produkter. 
  • Självklart ska man ta fram färger som passar för både webb (HEX/RGB-färg) och tryck (CMYK).

Typsnitt

Typsnitt är fonterna som man använder i den grafiska profilen. Dessa typsnitt ska användas inom allt som företaget visar upp. Det kan vara för allt från webben och digitala marknadsföringsinsatser till tryckmaterial och nyhetsbrev.

Bra att tänka på när man tar fram typsnitt:

  • Vi har sagt det förut och vi säger det igen: det är viktigt att välja ett typsnitt som går att läsa.
  • Ska man ha flera typsnitt bör de passa bra ihop med varandra, både ur estetisk och läsvänlig synpunkt. 
  • Ha gärna ett typsnitt som passar ihop bra med logotypen. Det kan till exempel vara bra att de inte skiljer sig alltför mycket från varandra.
  • Om ni redan innan vet att många människor kommer att arbeta med typsnitten, på ett eller annat sätt, kan det vara en god idé att använda en Google Font,. Dessa typsnitt är gratis och finns enkelt att ladda ned, annars kan flera personer inom företaget behöva köpa typsnittet.
  • Köper man ett typsnitt och jobbar mycket med presentationer som andra ska jobba med kan det vara bra att ha ett alternativt typsnitt som ska användas när det inte är möjligt att använda den primära fonten. 

Bildmanér

När man ska sätta upp ett bildmanér är det viktigt att alla bilder har samma samma känsla. Man kan, tyvärr, ofta se vilka bilder som är köpta från en bildbank på sajter som inte har ett tillräckligt väluttänkt bildmanér. Därför är det viktigt att tänka på att försöka hitta bilder som inte är beroende av var i världen bilderna är tagna.

Bra att tänka på när man ska ta fram bildmanér: 

  • Försöka att välja bilder som uppvisar samma slags ljus. 
  • Hitta bilder som inte ser “köpta” ut. Vi brukar alltid välja bilder som känns trovärdiga. 
  • Har man brist på bilder eller hittar inga bilder som passar ihop kan man alltid lägga på ett filter på alla bilder. Detta gör att alla bilder hänger ihop grafiskt och ser enhetliga ut, utan att ni behöver anlita en fotograf för att ta nya bilder.

Placering av logotypen

Placeringen av logotypen är viktig för att man ska veta hur man placerar logotypen på olika bakgrunder och färger till exempel på webben, men även på presentationer eller i dokumentation från ert företag. 

Bra att tänka på gällande placering:

  • Se till att använda rätt logotyp vid rätt tillfälle. Ljusa alternativ på mörka bakgrunder och mörka alternativ på ljusa bakgrunder. 
  • Var tydlig med hur logotypen ska presenteras i vilka sammanhang, eller på vilket material. 

Varumärkesplattform med Wasabi Web

Våra favoritprojekt är när vi får ta fram varumärkesplattform och webbproduktion. Att göra allting från grunden och se ett företags digitala närvaro samt ROI är det vi brinner för. Vi har tidigare tagit fram grafiska profiler åt kunder som The Humble CO, Visit UAE (Apollo), Litorina, Epona of Sweden, Klang Market och SCRO. 

Går ni i tankar på att förnya eller förstärka ert varumärke? Boka in ett möte med oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er med en ny varumärkesplattform och vad det har för fördelar.

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt
Vi använder reCaptcha för att undvika få in spam.