Trender på internet 2013 – Webbyrån berättar

2013_new_year1

Sverige är ett av de länder i världen där surf i mobilen ökar allra mest. Idag sker ca 50 % av allt surfande genom mobiltelefoner.

Vad kommer hända med mobilsurfandet under 2013? Uppsalas bästa webbyrå ger er svaren. En traditionell hemsida är som bekant för många oerhört svårnavigerad och krånglig i en smartphone. Även om hemsidan ser acceptabel ut i en stationär dator eller laptop så fungerar den sällan sällan optimalt i en mobiltelefon, där är det snarare en mardröm för de som är känsliga för låg användarvänlighet. Besökarbeteendet hos mobil-surfarna har även visat sig vara markant annorlunda från den övriga webb-trafiken. Mobilsurfarna agerar på stående fot och är mer köpstarka kunder än ”vanliga” surfare. Då mobiltelefonen är en mer naturlig multi-task maskin, så är dess användare även mer bekväma att etablera en direkt kontakt via en mobil-hemsida, exempelvis genom att trycka på grön lur. Detta är en växande kundgrupp som företagen inte längre har råd att ignorera. De vill ha tillgång till relevant och lättillgänglig information snabbt. Statistiken visar på att ej mobilanpassade hemsidor har svårt att behålla intresset hos besökaren för mer än ett par sekunder. Hittar inte besökaren det den söker efter snabbt ger den oftast upp, utan ambitioner på att återvända till webbplatsen. En annan intressant möjlighet för företagen att kapitalisera på under 2013 är den nya trenden med så kallad multi-tasking inom mediekonsumtion.Detta innebär att vi svenskar inte längre konsumerar media som vi har gjort tidigare. Där vi tidigare hade fokus på en media-kanal, tittar vi nu på tv samtidigt som vi fibblar med mobiltelefonen och kollar senaste nytt på webben. Vissa webbplatser fungerar överhuvudtaget inte i en smartphone. Något som givetvis skapar stor irritation hos de mobila surfarna som ofta är på språng och vill ha information direkt. På webbyrån Wasabi Web hjälper vi företag att ge sina kunder försprånget som krävs för att överleva i dagens webb-format. Vi ser till att ni snabbt, enkelt och till en låg kostnad kommer igång med en mobil hemsida. Vårt team av inspirerade webbdesigners utgår från er nuvarande hemsida och gör en layout som är snygg, användarvänlig och anpassad efter ert varumärke. På mobilsidan visas all nödvändig information på ett överskådligt och lättillgängligt sätt. Vi är särskilt måna om en hög Call-2-Action CTA-faktor (Call to action) där er mobilhemsida omvandlar besökarna från spekulanter till potentiella kunder. En mobilhemsida känner av om användaren går in via en mobiltelefon och skalar då automatiskt ner hemsidan till en mobilanpassad version i stället för den ordinarie hemsidan. Med tekniken Responsiv Design skapar vår webbyrå möjligheten för er att ha en hemsida för alla format. Vi jobbar naturligtvis mycket med laddningstiderna för våra mobilhemsidor, då mobilsurfarna i regel inte är bortskämda med lika hög internetuppkoppling som övriga webb-trafikanter. Det finns givetvis olika sätt att gå till väga i hur man skaffar sig en mobilsida, där vi rekommenderar två alternativ. En responsiv mobilanpassning utav hemsidan eller en skräddarsydd mobilwebapp. Sverige är ett av de länder i världen där surf i mobilen ökar allra mest. Idag sker ca 50 % av allt surfande genom mobiltelefoner. Det här är en utveckling som kommer att fortsätta. De företag som ännu inte har mobilanpassat sina hemsidor efter 2013 kommer ha en tuff väg framför sig. Men samtidigt innebär detta även fantastiska möjligheter för drivna entreprenörer som vill ligga i framkant och ta marknadsandelar. – Wasabi Web – Er webbyrå i Uppsala

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt