Storytelling – underskatta inte värdet av en bra historia. Det visar historien!

storytelling

En lärdom man kan dra av mänsklighetens snabba omfamnande av sociala medier är att vi, kanske utan att veta om det själva, törstat efter offentliga ytor där vi aktivt kan skräddarsy historien om oss själva. Oavsett om de mikroögonblick vi delar och konsumerar är en sann avspegling av verkligheten eller ej, så är beteendet ett tydligt bevis på att människans jakt efter en bra berättelse är något som aldrig upphör.

objective-of-art-1024x199

Självklart ska man akta sig för att etikettera bra marknadsföring som konst. Men att skapa en fängslande historia kring ett varumärke trycker precis samma knappar som när den främste dramatiker genom tiderna författade sina odödliga draman.

Tell the story!

Omfattande och intensiv storytelling som marknadsföringsgrepp har alltid varit en effektiv utväg för företag som på lång sikt vill etablera sig som det naturliga alternativ som allmänheten har “top of mind”. För många amerikaner utgör exempelvis Coca Colas årliga “christmas commercial” startskottet för hela julfirandet. Resultatet av att läskjätten sedan 50-talet varje år basunerat ut bilden av en leende tomte som girigt klunkar i sig Cola. Coca Cola Company lyckades bli en självklar del av berättelsen om den gemene amerikanens liv.

Storytelling har också kraften, om den görs på ett skickligt sätt, att totalt skifta konsumentens perspektiv om en enskild produkts värde. Marlboro’s illusion om den cowboyrökande karaktären Marlboro Man (1954-1999) la inte bara grunden för ett helt nytt mansideal utan fungerade även som en effektiv (förlåt) rökridå när larmrapporterna om cigarettens baksidor duggade tätt.

don-draper-quote-1024x199

Storytelling är lika viktigt i det digitala rummet!   

Sociala plattformar har som sagt öppnat upp för ett helt nya former av branding, content marketing och varumärkesberättande. Korta som långa format är gångbara – med lyxen att kombinera medium som tidigare varit åtskilda.

Så, vad kännetecknar då en bra story 2017?

  • Gör läsningen levande, växla mellan uttrycken! – Det kan vara tungt och oinspirerande att vila ögat mot enbart en lång textmassa. Krydda därför dina content marketing-artiklar med specialdesignade bilder, roliga GIF:ar och instruerande videoklipp som förhöjer läsupplevelsen. Budskapet har större chans att fästa i mottagarens minne om hen har många visuella uttryck sortera och relatera informationen till.
  • Upprepa ert mantra! – Varför förknippar vi vissa bolag så starkt med en specifik produkt eller tjänst? För att dessa bolag ständigt upprepat sin företagsidentitets kärna och främsta kvalitéer vid varje marknadsföringstillfälle! En otydlig företagsberättelse riskerar att förvirra konsumenten. Instagrams flöden är en särskilt bra megafon att banka in vad ni står för.
ben-and-jerry-marketing-1024x368
  • Behärska det korta och koncisa berättandet – Kriget om användarens uppmärksamhet är tuffare än någonsin. Minimal attention span och sociala mediers begränsande ramverk kräver att den extremt korthuggna information som presenteras för användaren verkligen lyckas förmedla det som avsändaren vill berätta. Populära plattformar som Snapchat, med endast några få sekunders exponeringstid åt gången är en utmaning, men kan med kreativa lösningar vara ett perfekt sätt att upprätta en långvarig kommunikation med rätt målgrupp.
Snapchat-stories-marketing

Vad är det effektivaste sättet att sprida gospeln om ert varumärke?

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt
Vi använder reCaptcha för att undvika få in spam.