Google Analytics Universal stängs ner fr.o.m. 1 juli 2023
En av de största Google-förändringarna som är aktuell just nu är den som handlar om webbanalysverktyget Google Analytics. Google Analytics har länge varit ett av Googles viktigaste verktyg och erbjudit många värdefulla funktioner inom webbanalys, konverteringsspårning, mätning, statistik och optimering av webbplatser. Hösten 2020 lanserades den nya versionen av Google Analytics, Google Analytics 4, som en betaversion. Google har sen dess jobbat på att utveckla och uppdatera den versionen med syfte att den en dag ska ersätta befintliga Google Analytics Universal. Nu har de meddelat att tiden är inne och att Google Analytics 4, eller GA4 som det förkortas, är redo att ta över. Det innebär att Google Analytics Universal kommer att stängas ner den 1 juli 2023.
Hur påverkar det ditt företag?
Den vanligaste frågan vi får just nu i förhållande till det här är “Kommer det här att påverka mig och mitt företag?”. Det enkla svaret är: Ja, om du använder Google Analytics Universal idag så kommer den här förändringen att påverka ditt företag. Att Google Analytics stängs ner innebär att ingen data eller statistik kommer att samlas in i den versionen efter 1 juli 2023. All befintlig data som redan har samlats in där kommer dessutom försvinna inom en 6 månadersperiod efter nedstängningen.
Så om du använder Google Analytics och inte byter till GA4 kommer du inte längre få viktig statistik om din webb i form av besöksstatistik, avvisningsfrekvens, besöksbeteende, konverteringsspårning och annan viktig data som kan vara värdefull för ditt företag och hur du jobbar med digital marknadsföring och optimering av webben.
Varför stängs Google Analytics Universal ner?
Google Analytics 4 är som namnet hintar om den 4:e versionen av webbanalysverktyget, så en del av förklaringen till varför den versionen nu ska ta över är naturlig utveckling. I den nya versionen har förbättringar till redan befintliga funktioner gjorts så väl som att nya versioner har lagts till. Bland annat så beskrivs GA4 som en mer flexibel analysplattform med stora möjligheter för detaljerad mätning.
En annan del av varför Google har fattat det här beslutet har sin bakgrund i GDPR-lagen som trädde i kraft 2018 och Schrems II-domen som kom 2 år senare.
GDPR innefattar en rad bestämmelser kring hur personuppgifter ska hanteras och i och med Schrems II är det inte längre tillåtet med så kallad tredjelandsöverföring av personuppgifter till t.ex. USA. Det påverkar Google och framförallt Google Analytics i allra högsta grad då verktyget gör just det, samlar in personuppgifter i form av webbplatsbeteende och skickar till USA, där Google har sin bas. Det kan läsa mer om i vår artikel Vad innebär Schrems II-domen för Google Analytics och din webbanalys?
I GA4 har Google dels tagit bort en del av de funktioner som samlar in data som strider mot GDPR och Schrems II-domen, och dels har de även möjliggjort för sätt att använda Google Analytics utan att skicka personuppgifter till USA.
Vad behöver du göra nu?
Om du är osäker på vilken version av Google Analytics ditt företag använder är det steg 1. Det kan du ta reda på genom att följa vår guide längre ner i artikeln. Om ditt företag använder Google Analytics Universal är det hög tid att implementera GA4. Eftersom att all historisk data som har samlats in i Google Analytics Universal inte kommer att flyttas över till GA4 så är det rekommenderat att sätta upp GA4 så snart som möjligt, implementera på er webb och använda båda versionerna parallellt. Genom att skapa en GA4 egendom redan nu kommer ditt företag hinna samla in ett kalenderårs data vilket kan vara väldigt värdefullt för er framtida webbanalys och ge er viktiga insikter om hur er webb presterar i förhållande till olika säsonger, årstider, högtider osv.
När man skapar en GA4 egendom så överförs tyvärr inte de mål, konverteringsspårningar, och skräddarsydda anpassningar och uppsättningar som man har gjort i Universal-egendomen. Det betyder att även dem behöver sättas upp på nytt i GA4.
Om du använder andra Googleverktyg som t.ex. Google Data Studio, Google Search Console och/eller Google Tag Manager behöver du även uppdatera dem så att de kopplas ihop med den nya GA4 egendomen.
Hur kan Wasabi Web hjälpa ditt företag?
Wasabi Web kan hjälpa till med allt från analys av befintliga Google Analytics och Google Tag Manager-konton, åtgärdsplaner och konsultation gällande vad ditt företag behöver göra för att bli redo för nedstängningen samt att skapa en GA4-egendom och flytta över befintliga eventuella mål, filter, händelsespårningar och andra specialanpassningar till Google Analytics 4.