En ny uppdatering av no follow-länkar, eller ”rel no follow” som webbutvecklare kanske känner igen det som, genomfördes av Google under september 2019. Vi på webbyrån Wasabi Web berättar mer.
Vad är no follow-länkar?
Anledningen till varför no follow-länkning introducerades för 15 år sedan var att spam hade blivit ett stort problem på webbplatser med mycket användargenererat innehåll, såsom forum, blogginlägg och olika sorters kommentarer. Många postade där externa länkar till andra sidor. Detta gjorde sajternas ägare bekymrade, eftersom de, i enlighet med Googles sätt att arbeta med sökordsoptimering, därigenom gav de länkade, externa sajterna en del av sin egen ”rankningskraft”. För att besökarna skulle fortsatta använda forumsajter och bloggar började no follow-länkar användas – det vill säga, taggen rel=”nofollow” började läggas till i externa länkar. Detta gjorde nämligen att den här kallade rankningskraften inte försvann från sidan där den externa länken postades. Detta sätt att arbeta med extern länkning har vunnit mycket mark hos personer som inte vill tappa i rankning på Google bara för att de länkar ut i sitt innehåll.
Hur fungerar no follow-länkar?
Idag ser det helt annorlunda ut vad det gäller externa länkar. Vissa hemsidor är beroende av att kunna ha användargenererat innehåll med externa länkar som bidrar till nytta för den som googlar. Samtidigt vill Google inte att sajtägaren ska tappa ”rankningskraft”, utan tycker att de istället ska få sådan som tack för att de har stora sajter med mycket innehåll. Därför skapades taggen rel=”ugc”, ett slags länktillägg som tydligt visar för Google att länken är användargenererad (”UGC”är en akronym för ”user generated content”).
Utöver ovanstående tagg har man även infört taggen rel=”sponsored”, som markerar för Google att den länken är en del av ett sponsrat innehåll. Innehållet kan då vara en annons eller ett blogginlägg som är sponsrat. Gör din webbplats den typen av sponsrat innehåll bör alla externa länkar relaterade till detta taggas enligt ovan.
Hur ska man arbeta med extern länkning idag?
Den nya uppdateringen gällande externa länkar har inverkan på hur många arbetar med SEO idag. Hittills har många satt no follow-taggen på alla sina externa länkar. Men nu har detta arbetssätt alltså blivit förlegat och ineffektivt.
Så vilken tagg ska jag välja? Bör jag tagga rel=”ugc” eller rel=”nofollow” i min externa länk? Ett enkelt tips är att bara besvara följande fråga: tillför den externa länken någon nytta för användaren (alltså den tilltänkta besökaren på din webbplats)? Om svaret på frågan är nej, ska du definitivt tagga rel=”nofollow”. Lätt som en plätt, eller hur?
Vill du läsa mer om vad som gäller när Google väljer vilka sajter som ska ranka högt på specifika sökord, kan du läsa mer information direkt från källan, nämligen på Google Webmasters blogg.