E-handel + catering = försäljningssuccé!

news-ica-2.0

Emil Carlson, Handlare och butiksutvecklare på ICA Kvantum Gränby. 

Det är ingen slump att ICA Kvantum Gränbys deli- och cateringverksamhet i Uppsala är omnämnd i prestigefyllda White Guide 2021. Den som varit där blir inte förvånad. Nu har butiken även utvecklat sin digitala affär. Genom en smart e-handel, utvecklad av webbyrån Wasabi Web, kom man närmare kunden och ökade antalet beställningar. 

“Vi har erbjudit catering sedan starten 1971 och jobbat hårt för att ständigt utveckla erbjudandet. Att nu kunna lansera hela erbjudandet även som e-handel kändes helt rätt i tiden och ett viktigt steg i vår vision”, Emil Carlson, butiksutvecklare på ICA Kvantum Gränby, beskriver hur de kom fram till att satsa på en e-handelslösning för cateringdelen av butiken.

Men det fanns utmaningar och hinder på förhand att hantera för att investeringen skulle fungera och få önskat utfall.

“Vi hade utmaningar med effektiviteten och la för mycket tid och resurser på saker som egentligen inte skapade något värde för kunden. Det nya systemet är effektivare på många sätt och det känns riktigt bra att flytta resurser från administration till produktion istället”.

Kunden – den stora vinnaren 

“Fördelarna är många. Först och främst är det mycket bättre för kunderna. Enkelt att beställa och enkelt att skapa sig en uppfattning om vårt erbjudande. Systemet är väldigt smidigt att arbeta i och hjälper oss med allt från inköp till produktutveckling”, fyller Sofia Carlson i, ansvarig för måltidsutveckling på ICA Kvantum Gränby. 

Reaktionerna från stamkunderna var omgående enbart positiva. Vilket avspeglar sig i en ökad försäljning och intresse för butikens cateringutbud. Emil och Sofia tycker sig identifierat ett annorlunda köpbeteende online under corona i jämförelse med i butiken.

“Vi har de traditionella cateringkunderna kvar samtidigt som vårt helgerbjudande fått ett rejält uppsving. Pandemin har såklart påverkat en hel del men vi tror att vissa delar av helgsortimentet kommer fortsätta att vara lika populära även framöver.” 

Emil tror att fler ICA-butiker kommer hoppa på e-handelståget inom en snar framtid eftersom man nu funnit en formula för tillvägagångssättet. 

“Systemet är helt unikt. E-handel för cateringverksamhet innebär väldigt många fler utmaningar som inte finns i traditionella e-handelsbranscher. Nu finns möjligheten och jag är övertygad om att många kommer välja denna typ av lösning”. 

Webbyrån knäckte koden

ica kvantum gränby e handel

För att sammanväva avancerad logistik, affärssystem, orderhantering, köksplanering och rapportering krävs en skicklig IT-partner. Det fann man i den prisbelönta webbyrån Wasabi Web med lång erfarenhet av e-handelsutveckling. Sofia beskriver samarbetet med Wasabi Web som smärtfritt och kreativt genom hela utvecklingsprocessen.

“Vi hade en tydlig bild av vad vi efterfrågade men hur själva slutprodukten skulle se ut fick växa fram under arbetets gång. Wasabi Web har varit väldigt lyhörda för våra önskemål och även kommit med flera kreativa idéer och lösningar. Vi är mer än nöjda!”.

ICA Kvantum Gränby ser ljust på framtiden, både för cateringen och e-handeln. 

“Vi tror starkt på vår cateringförsäljning framöver. Det finns ett stort uppdämt behov av att träffas, fira och skratta och vi är laddade att ta emot kunderna.” 

På frågan om de skulle rekommendera en liknande lösning för andra butiker är svaret klart och tydligt. 

“​​Ja, helt klart. Vi ser massor med fördelar med systemet. Men man måste våga satsa och tro på sin cateringverksamhet för att det ska bli bra”.

Media om projektet:
Dagligvarunytt.se/digital-succe-hos-ica-kvantum-i-granby-catering-2-0


Om ICA Kvantum Gränby:
ICA Kvantum Gränby är en av Sveriges större livsmedelsbutiker, drivs som ett familjeföretag sedan 1971 och är en stor arbetsgivare i Uppsala med drygt 180 anställda. Butiken är kända för sitt stora och prisvärda sortiment och den höga servicenivån. ICA Kvantum Gränby har tidigare vunnit pris som Butikernas butik i Sverige.

Läs mer om projektet: Ica Kvantum Gränby

Om Wasabi Web:
Wasabi Web AB är en webbyrå i Uppsala som grundades 2012. Byrån har under åren vunnit uppdrag åt varumärken som Apollo, Toshiba, Vattenfall och Philips samt prisats i utmärkelser som DI Gasellföretag (x2) och Årets Unga Företagare i Sverige.

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt
Vi använder reCaptcha för att undvika få in spam.