Optimera din webbplats med E-E-A-T

I den ständigt föränderliga världen av SEO (Sökmotoroptimering) har E-A-T blivit en central faktor och guide att förhålla sig till och för att ranka högt i sökresultatet. Förkortningen för E-A-T står för Expertise, Authoritativeness och Trustworthiness, och det är en grundläggande princip som Google använder för att utvärdera webbplatser. Men vad händer när vi lägger till en extra ”E” i ekvationen? Vi kommer att undersöka skillnaderna mellan E-A-T och den uppdaterade versionen, E-E-A-T

EEAT

Bild från Google (Search Quality Evaluator Guideline) 2023

Expertise (Expertis) – Visa upp din specialitet

  1. Under E-A-T-tiden var Expertise primärt fokuserad på författarens eller webbplatsens kunskapsnivå inom det behandlade ämnet. Google tittade på författarens akademiska bakgrund, yrkeserfarenhet och publika uppträdande för att bedöma expertisen.
  2. Med E-E-A-T utökas begreppet Expertis till att omfatta en bredare kontext. Inte bara författarens expertis, utan även användargenererat innehåll och huruvida en webbplats håller sig uppdaterad och relevant inom sitt ämnes- och yrkesområde. Det handlar om att visa mångsidighet i innehållet genom exempelvis ha en blogg, FAQ-sektion och allmän bredd i expertis i webbens content.

Experience (Erfarenhet) – Dela med dig av din kunskap

Det senaste tillskottet! Genom att anpassa sin webbplats och innehåll efter erfarenhet hör till visso ihop med tidigare begreppet Expertis, men mer utvecklat. Här är det viktigt att visa upp vilka tjänster, produkter och kunskap som ni erbjuder och besitter. Det kommer gynna er ännu mer i sökresultatet och bidra till att ni uppfattas som experter på ert område.

Authoritativeness (Auktoritet) – Ta plats och öka din synlighet

  1. Auktoritet under E-A-T-tiden var starkt kopplad till varumärkets rykte. Det handlade om att etablera en trovärdig position inom sitt expertisområde.
  2.  Med E-E-A-T betonas auktoritet på flera nivåer. Det innefattar inte bara webbplatsens övergripande rykte utan även betoningen på användargenererat innehåll. Webbplatser som främjar gemenskap och samlar in positiva användarrecensioner och rekommendationer rankas högre.

Trustworthiness (Tillförlitlighet) – Den viktigaste bokstaven

  1. Tillförlitlighet i E-A-T-kontexten handlade om att etablera förtroende genom korrekthet och noggrannhet i informationen som tillhandahölls.
  2.  E-E-A-T innebär att tillförlitlighet sträcker sig längre än bara informationens korrekthet. Det handlar om att skapa en användarvänlig upplevelse, skydda användardata och visa transparens i webbplatsens syften och mål. Ett exempel på hur E-E-A-T sträcker sig bortom korrekt information är när en webbplats prioriterar användarvänlighet genom snabb laddningstid, enkel navigering och responsiv design. Dessutom ser den till att användardata skyddas genom säkerhetsprotokoll som HTTPS och erbjuder tydlig transparens kring sina syften och mål, vilket skapar förtroende och lojalitet bland användarna.

Vikten av E-E-A-T i din SEO-strategi

Medan E-A-T var en milstolpe, har övergången till E-E-A-T utvecklats för att möta de föränderliga behoven hos dagens digitala landskap. Att förstå dessa förändringar och anpassa sin SEO-strategi för att inkludera E-E-A-T-principer är avgörande för att behålla och förbättra webbplatsens synlighet i sökresultaten.

Att omfamna E-E-A-T-principerna är nyckeln till framgång i dagens SEO-landskap. Genom att integrera Expertis, Auktoritet och Tillförlitlighet på ett omfattande sätt kan webbplatsägare och digitala marknadsförare förbättra sina chanser att ranka högt och skapa långsiktig framgång online. Så, se till att din webbplats är E-E-A-T-optimerad för att möta de ständigt föränderliga kraven från sökmotorer och användare.

Vill du lära dig mer om SEO och specifikt EEAT, olika riktlinjer och guider rekommenderar vi att utforska Google Search Quality Evaluator Guideline. För att läsa mer om de senaste SEO-trenderna och strategierna, håll dig uppdaterad med vår blogg! Vill du ha hjälp med SEO på din webb, kontakta gärna oss så hjälper vi dig med att uppnå dina mål.

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt
Vi använder reCaptcha för att undvika få in spam.