BERT är här. Nej, det är inte frågan om en uppfräschning av kultserien från 90-talet, utan namnet på Googles stundande algoritmuppdatering. Enligt teknikjätten själva är det den största förändringen av sökmotorn på mer än 5 år. Vad är BERT och hur kommer det påverka sökresultaten?
Det är inte ovanligt att Google optimerar och förändrar sin algoritm. Faktum är att det mer eller mindre sker på daglig basis. Google uppdaterade sin algoritm hela 3234 gånger bara under 2018. Det vill säga ca 9 gånger om dagen. Dock får vi gå tillbaka flera år i tiden för att finna en lika stor core-förändring som BERT.
Vad är BERT?
BERT är en förkortning för Bidirectional Encoder Representations from Transformers. BERT är baserad på Googles framsteg inom språktolkning. Genom sitt neutrala nätverk för språkhantering kan Google genom AI analysera det mänskliga språket på en djupare nivå än tidigare. Resultatet är en sökmotor som verkligen förstår avsikten bakom din senaste sökning.
Vad kommer BERT innebära för Googles sökmotor?
Så, hur kommer vi rent konkret märka av införandet av BERT när vi använder Google? Eftersom förändringen inte är helt utrullad än så vet vi inte hela omfattningen, men några specifika nyheter är redan kända.
BERT kommer ha en inverkan på både det vanlig sökresultatet och featured snippets – det vill säga svarsboxen som visas ovanför de organiska sökträffarna och enligt Google innehåller det bästa svaret på din sökfråga. Överlag kommer mindre vikt läggas på enskilda sökord och mer på hur orden i sökfrasen samverkar med varandra. Något som går i linje med Googles ambition att underlätta för användaren genom att alltid servera ett relevant svar på specifika frågeställningar.
BERT förstår din intention
Google hävdar att uppemot 10% av sökresultaten kommer förändras när BERT införs. I synnerhet resultatet av längre söktermer påverkas av uppdateringen. Tack vare avancerad maskininlärning och språkanalys kommer Google i större utsträckning förstå prepositioner, exempelvis “till” och “för”. Att förstå intentionen bakom sökningen och nyanserna i språket kommer göra sökresultatet bättre och mer relevant för just dig.
I ett blogginlägg presenterar Google ett antal exempel på hur sökresultatet kommer se ut före och efter BERT. Nedan följer två av dessa exempel:
Hur ska vi förbereda oss för BERT?
Som företag bör ni fortsätta renodla det content ni publicerar på den egna webbplatsen. Grundregeln är kvalitet före kvantitet. Fundera på vilka frågor som er målgrupp ställer om det ni erbjuder och gör sedan innehåll som klart och tydligt besvarar detta. Förstå kundens intention och formulera er på ett sätt som visar er expertis på området. Då kommer Google belöna er med högre positioner.