Content marketing – att sälja utan att vara säljande

ContentMarketing-how-to-sell

Alla pratar om content. Vid den här tiden på året brukar vanligtvis medieinstitut, branschtidskrifter och marketingexperter sia om vad som blir nästa års stora trender inom marknadsföring. Så här på tröskeln till 2017 är samtliga förståsigpåare överens; egenproducerat content är avgörande för nå fram till rätt mottagare!

Content marketing betyder innehållsmarknadsföring. Tidigare har reklammakare försökt få sina konsumenters uppmärksamhet genom att lyfta fram den enskilda produktens eller erbjudandet förträfflighet i annonsform. Content marketing är istället en reaktion på att vi som mottagare inte orkar ta in det överflöd av information som varje dag slängs mot oss online. I digitala kanaler försvinner traditionella “3 för 10”-budskap lätt i mängden av andra liknande annonser.

Nutida nätanvändare söker hela tiden ett mervärde – oftast i form kunskap. Syftet med content marketing-material är att ta avstamp i ett ämne som ditt företag har expertis inom eller relaterar till en produkt som ni säljer. Snarare än att producera material som uttryckligen beskriver vad man kan köpa av just er.

Bygg förtroende med intresseväckande innehåll

Grundtanken är att bygga ett förtroende runt varumärket genom att bjuda den potentiella kunden på ett innehåll som den faktiskt uppskattar och har nytta av. Att skapa ett incitament som gör att den vill återkomma till det flöde där artiklarna publiceras. Detta kan exempelvis utgöras av guider och tips som läggs upp ett i nyhetsflöde/blogg på den egna hemsidan, som sedan länkas vidare i företagets sociala medier. Som effektivast blir det när content marketing kombineras med SEO. Genom att identifiera vilka sökord som texten ifråga bör innehålla för att klättra organiskt på nätets sökmotorer lockas nya kunder in till webbplatsen.

Fyra kriterier måste uppfyllas för att räknas som content marketing:

  • Innehållet ska vara en avspegling av mottagarens intressen, inte företagets.
  • Ska vara publicerat i en kanal där mottagaren vistas.
  • Skrivet och paketerat på ett mottagligt sätt för användaren.
  • Innehållet ska förmedlas vid en tidpunkt som överensstämmer med mottagarens beteendemönster.

Nyfiken på ett konkret exempel? För en tid sedan skrev vi en guide som pedagogiskt beskriver vad som särskiljer e-handelsplattformarna Magento och Tictail.

På Wasabi Web förenar vi intresseväckande content marketing med detaljerad SEO. Läs mer om hur vi kan hjälpa ditt företag med digital marknadsföring. 

Vill du veta mer om fördelarna med content marketing?

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & Media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter så kontaktar vi er så snart vi kan.

Obligatorisk