Varför behövs ompekning av länkar (301-redirects) vid byte av hemsida?
Tanken är att meddela Google om att länken har flyttat, därmed behåller man rankingen för just den sidan, och undviker att domänen (alltså Hansa-Engineering.se) tappar i page-rank. Page-rank är alltså en av de faktorer som Google tar till hänsyn när den ger olika hemsidor sina placeringar. Just page-ranken värderas bland annat på ”historiken” i domänen, så en domän som funnits och varit aktiv med besökare i 10 år, är givetvis värd mer än en helt ny hemsida med bättre / mer innehåll.
Tar man wasabiweb.se som exempel så har vi vid det här laget bytt ut i princip allt innehåll sedan vi startade hemsidan 2010, men page-ranken för vårt tidigare arbete / innehåll lever kvar.
Google värderar ju hemsidor efter relevans kopplade till sökord, så även fast innehållet / undersidor byts ut, så vill sökmotorn i stort sätt bara veta om er hemsida fortfarande är relevant till de sökorden den tidigare varit relevant för.
Det Google kommer göra i detta fall är att besöka den gamla URLen och upptäcka att sidan ligger på länken Y istället för X. Handlar textinnehållet fortfarande om samma produkt så kommer innehållet fortfarande vara relevant till just produkten och ert varumärke oavsett om den ligger på länk X eller Y.
Genom att göra dessa insatser så ser vi till att vi inte tappar den page-rank som ni arbetat upp genom tiderna, vilket ger oss oerhört mycket bättre grundförutsättningar för den ”nya sidan” ur ett SEO-perspektiv. Vi har då alltså både historiken i domänen som spelar till vår fördel, samt möjligheten till nytt bra content, tillsammans med en bra kod i bakgrunden, som kan ge oss en extra knuff när Google ny-indexerar hemsidan för första gången, när allt nytt innehåll är på plats.