Uppdragsbeskrivning
Kinaupplevelser ville göra en digital resa. De hade tidigare inte haft någon försäljning online och ville, i linje med detta, digitalisera sin affärsmodell. Målet var att börja skapa bokningar online, utan fysisk involvering från kundtjänst. Kinaupplevelser ville alltså kunna driva hela affären, från punkt A till punkt B, helt digitalt.
Tankegångar och arbetsprocess
Vi inledde processen med en förstudie (workshop) för att kartlägga befintlig affärsmodell, målgrupp, konkurrenter och målbild kring affär och varumärket. Förstudien låg sedan till grund för konceptskisser över webbplatsen som ledde vidare till flödesskisser över beställningsmoment och slutgiltig UX/UI design som sedan kodades.
En av de utmaningar vi identifierade under processen var det stora antal steg som Kinaupplevelsers kunder behövde gå igenom för att genomföra en bokning. Vi kopplade därför på diverse olika tjänster för att underlätta beställningen, såsom smidiga betalningslösningar och hämtning av personuppgifter baserat på personnummer.
Processen såg ut som följande:
– Workshop (förstudie)
– Framtagande av Webb (UX Design + Front-end kod + Back-end kod)
– Framtagande av sökord
– Framtagande av copy
– Utbildning i WordPress för kund (för administration av webb och ordersystem)
– Lansering av webb
– Löpande utveckling och support
Resultat
Kinaupplevelser fick en stärkt profil, en högt presterande webbplats som får över 93 av 100 i poäng hos Google Pagespeed och laddningstider under 2 sekunder. Sedan lanseringen augusti 2017 har de fått in över 350 st beställningar online, vilket har inneburit att de kunnat vidareutveckla sin digitala verksamhet och således nått upp till sin målbild med projektet.
För att se varumärket, webbplatsen och content:
https://www.kinaupplevelser.nu/