Vad består en UTM-tagg av?
Innan du börjar skapa din UTM-tagg är det bra att ha tänkt igenom vilket syfte taggen ska ha, hur du ska använda den och vad du vill kunna utläsa för information från den. Det hjälper dig att definiera taggens parametrar när du skapar den. En UTM-tagg kan innehålla 5 st parametrar men det är inte alla som är obligatoriska. Beroende på vilket verktyg du använder för att skapa din UTM-tagg kan parametrarna ha lite olika namn, nedan går vi igenom dem en och en. Stjärnorna bredvid respektive parameter representerar de parametrar som är obligatoriska.
UTM Source/Campaign Source*
Ange vilken källa din UTM-tagg kommer att ha. Vilken plattform ska annonsen/kampanjen du vill UTM-tagga ligga på? Skapar du t.ex. ett nyhetsbrev, en annons eller banner i en tidning, en kampanj i sociala medier? Då kan din UTM-source vara nyhetsbrev/namnet på ditt nyhetsbrevsverktyg, tidningens namn eller Facebook.
UTM Medium/Campaign Medium*
Ange vilket typ av trafik som kommer att genereras från din kampanj/annons. Om du är van att jobba med Google Analytics har du säkert sett att under Förvärv delar Google in trafiken som kommer in till din webb i olika kategorier som t.ex. Organic, Paid, Direct, Referral osv. Du kan använda samma tänk när du anger vilken UTM Medium/Campaign Medium din UTM-tagg ska ha. Om du t.ex gör ett organiskt inlägg på LinkedIn kan du t.ex. ange “organic social”, om du gör en betald banner/annons på en annan webbplats eller i en nättidning kan du t.ex. ange “paid ad”, “cpc” eller liknande.
UTM Campaign/Campaign Name*
Ge dina kampanjer namn. Detta är ett bra sätt att kunna särskilja trafiken som kommer från just den här kampanjen om du t.ex. har flera kampanjer på samma plattform. Om du gör flera organiska Facebook-inlägg ungefär samma tidsperiod kan du här t.ex. ange ämnet eller kategorin för de olika inläggen.
UTM Term/Campaign Term
Ange eventuella sökord som du använder i din kampanj eller förknippar den med. Den här delen av din UTM-tagg kan vara bra att använda om du t.ex. gör sökordskampanjer/annonser för att kunna se resultatet av de olika sökorden.
UTM Content/Campaign Content/
Ange eventuellt innehåll i kampanjen/annonsen. Den här parametern kan vara bra att använda om övriga ovan parametrar är lika och du driver trafiken till samma landningssida på din webb, men det är just innehållet som skiljer kampanjer/annonserna åt. Du kanske t.ex. gör ett A/B-test med två olika bilder för att se vilken som ger bäst resultat, då kan du ange bildnamnet som UTM Content.