UTM-taggar – varför är det viktigt?

vad är utm taggar

Om du jobbar med digital marknadsföring har du säkert hört talas om UTM-taggar. Men vad är det och varför ska du använda dem? I den här guiden berättar vi på webbyrån om fördelarna med UTM-taggar.

Vad är en UTM-tagg?

Förkortningen UTM står för Urchin Tracking Module och uppfanns av Urchin On Demand, ett webbanalysverktyg som var en föregångare till Google Analytics. UTM-taggar består av olika parametrar som du kan ange på dina länkar när du gör digitala annonser. De hjälper dig att få ut mer information i ditt webbanalysverktyg om hur annonserna har presterat.

Varför ska man använda UTM-taggar?

En av de största fördelarna med digital marknadsföring kontra marknadsföring i traditionella medier är möjligheten för mätning och uppföljning. UTM-taggar ger dig möjligheten att mäta och analysera hänvisningstrafik. Det kan t.ex. passa när du gör annonser i sociala medier, nyhetsbrev, om du skapar en bannerannons på någon annan webbsida, om du annonserar i någon nättidning/närmagasin eller liknande. Genom att skapa en unik UTM-tagg till varje annons eller kampanj du gör kan du inte bara mäta hur många som klickar på dina annonser utan även vilka aktiviteter de som har klickat på annonser sedan utför på din webb.

Om du driver en e-handel kan du mäta vilka av dina annonser som har lett till att du har fått in besökare på din webb som har slutfört köp. Om du inte har en e-handel kanske du har aktiviteter som offertförfrågningar, kontaktuppgifter, nedladdade dokument eller liknande som är viktigt för din verksamhet att mäta. Med hjälp av den statistiken kan du analysera besökarnas beteendemönster och baserat på det fatta viktiga beslut om vilka annonser/kampanjer som är framgångsrika och värda att fortsätta med.

Vad består en UTM-tagg av?

Innan du börjar skapa din UTM-tagg är det bra att ha tänkt igenom vilket syfte taggen ska ha, hur du ska använda den och vad du vill kunna utläsa för information från den. Det hjälper dig att definiera taggens parametrar när du skapar den. En UTM-tagg kan innehålla 5 st parametrar men det är inte alla som är obligatoriska. Beroende på vilket verktyg du använder för att skapa din UTM-tagg kan parametrarna ha lite olika namn, nedan går vi igenom dem en och en. Stjärnorna bredvid respektive parameter representerar de parametrar som är obligatoriska.

UTM Source/Campaign Source*

Ange vilken källa din UTM-tagg kommer att ha. Vilken plattform ska annonsen/kampanjen du vill UTM-tagga ligga på? Skapar du t.ex. ett nyhetsbrev, en annons eller banner i en tidning, en kampanj i sociala medier? Då kan din UTM-source vara nyhetsbrev/namnet på ditt nyhetsbrevsverktyg, tidningens namn eller Facebook.

UTM Medium/Campaign Medium*

Ange vilket typ av trafik som kommer att genereras från din kampanj/annons. Om du är van att jobba med Google Analytics har du säkert sett att under Förvärv delar Google in trafiken som kommer in till din webb i olika kategorier som t.ex. Organic, Paid, Direct, Referral osv. Du kan använda samma tänk när du anger vilken UTM Medium/Campaign Medium din UTM-tagg ska ha. Om du t.ex gör ett organiskt inlägg på LinkedIn kan du t.ex. ange “organic social”, om du gör en betald banner/annons på en annan webbplats eller i en nättidning kan du t.ex. ange “paid ad”, “cpc” eller liknande. 

UTM Campaign/Campaign Name*

Ge dina kampanjer namn. Detta är ett bra sätt att kunna särskilja trafiken som kommer från just den här kampanjen om du t.ex. har flera kampanjer på samma plattform. Om du gör flera organiska Facebook-inlägg ungefär samma tidsperiod kan du här t.ex. ange ämnet eller kategorin för de olika inläggen.

UTM Term/Campaign Term

Ange eventuella sökord som du använder i din kampanj eller förknippar den med. Den här delen av din UTM-tagg kan vara bra att använda om du t.ex. gör sökordskampanjer/annonser för att  kunna se resultatet av de olika sökorden. 

UTM Content/Campaign Content/

Ange eventuellt innehåll i kampanjen/annonsen. Den här parametern kan vara bra att använda om övriga ovan parametrar är lika och du driver trafiken till samma landningssida på din webb, men det är just innehållet som skiljer kampanjer/annonserna åt. Du kanske t.ex. gör ett A/B-test med två olika bilder för att se vilken som ger bäst resultat, då kan du ange bildnamnet som UTM Content. 

Hur skapar man en UTM-tagg?

vad är utm taggar

Om man Googlar på UTM-builder finns det en uppsjö av gratisverktyg för att skapa en UTM-tagg. Google har sin egen UTM URL Builder som du hittar här, även Terminus har en som fungerar bra och som du kan utforska här. De flesta fungerar på samma sätt. Du börjar med att ange den URL som ska vara landningssidan på din webb för kampanjen. Därefter lägger du in dina parametrar i respektive fält och för varje parameter du anger ser du hur de läggs till i UTM-taggen och hur den utvecklas. När du har angivit alla parametrar och känner dig nöjd med din UTM-tagg kopierar du den och lägger in den i din kampanj/annons. 

När kampanjen/annonsen är aktiverad kan du börja se resultat av den med hjälp av din UTM-tagg i ditt webbanalysverktyg. 

Att tänka på innan du börjar

Innan du börjar jobba kontinuerligt med UTM-taggar kan det vara bra att tänka igenom och lägga upp en UTM-strategi. Speciellt om ni är flera i ett marknadsteam som ska jobba tillsammans. Använder ni Google Analytics som webbanalysverktyg är det t.ex bra att känna till att det är skiftlägeskänsligt. Därför bör man bestämma sig innan man börjar skapa UTM-taggar om man ska ange källan som “LinkedIn” eller “linkedin”. Det är också bra att tänka igenom om man ska använda fullständiga namn eller om man ska använda förkortningar, t.ex. “instagram” eller “IG”. Om ni är flera som jobbar med detta och ni  använder olika sätt att tagga på kommer det göra att trafiken sorteras in som olika källor, även om all trafik kommer från Instagram. Det gör att det blir svårare att jämföra olika typer av hänvisningstrafik och resultatet av den.

Vill du ha hjälp med din digitala synlighet och att mäta och analysera din digitala marknadsföring?

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt
Vi använder reCaptcha för att undvika få in spam.