WW Platform FAQ

Frågor och svar om WW Platform

Övergrippande frågor

Kan jag lägga till plugins själv?

Du kan lägga till plugins själv, men WW Platform fungerar inte med alla plugins direkt från tillvalen. De flesta plugins kräver integrationskod (formbyggare, integrationer från tredje part, etc.).

Om du behöver hjälp, kontakta oss gärna på support@wasabiweb.se.

Varför får jag mail om att uppdatera min email i Wordpress?

Det här mailet skickas av WordPress som säkerhetsåtgärd för att säkerställa att wordpress@wasabiweb.se fortfarande är huvudadministratör av webben. När du får detta mail klickar du på “The email is correct” och kan sen fortsätta som vanligt. Det kan också dyka upp en pop up där du ska bekräfta/byta mail, bekräfta då din mail och fortsätt sen som vanligt.

Behöver jag själv uppdatera Wordpress och plugin på vår webb?

Från och med Platform 3.0 kan du uppdatera WordPress och era plugins på egen hand. Men Wasabi Web håller också koll på kommande uppdateringar och utför dessa vid behov – detta ingår i vårt Hostingpaket. Har du en Platform sajt som är äldre en 3.0 eller som är inte byggt med Platform, behöver du ta kontakt med support@wasabiweb.se.

Hur skapar jag bra URL:er?

En URL är inte bara en slumpmässig väg in till din webb, faktum är att det har en koppling till webbens SEO. Om du vill skapa bra URL:er för din webb finns det en del saker att ha i åtanke. Först och främst är det viktigt att de är korrekt skapade och relaterade till innehållet på sidan och gärna innehåller det utvalda sökordet. Sökmotorer som Google gillar beskrivande, lättlästa och korta URLer, det ökar chanserna för synlighet via SEO-kraften av sidan.

Det som bör undvikas är att använda specialtecken eller mellanord, istället kan bindestreck användas för att särskilda ord. Något som är lätt hänt, men tyvärr kan påverka SEO-kraften negativt är om en sida dubbleras och URL:en blir en dubblett med en /2 längst bak i raden. Sammanfattningsvis dubbelkolla alltid URL:en på en sida du skapar och korrigera den manuelt vid behov.

Om Cision

Jag vill använda Cision, men hittar inte det i Admin.

Cision service behövs aktiveras av Wasabiweb. Vi behöver i så fal en Delivery Document från Cision som har en Feed ID och UniqueIdentifier.

Jag har lagt upp en nyhet med exakt samma rubrik som en tidigare som då gjort att den första nyheten publiceras igen.

Viktigt att om man kontinuerligt lägger upp bokslut mm varje år att de kanske lägger till årtal etc för att skilja på dem.

Jag har uppdaterat i efterskot på Cision, men ändringar visas inte på sajten.

Man behöver ta bort nyhet (eventuellt i båda språk) i WordPress och vänta tills skriptet hämtar de på nytt från Cision, eller trycka på ”Sync” knap i Admin.

Utmärkelser & Media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter så kontaktar vi er så snart vi kan.

Obligatorisk