Klang Market
Kundcase
Klang Market är en av Skandinaviens ledande restaurangkedjor med sitt koncept Fun Dining. Genom att googla efter ”webbyrå” kom bolagets marknadschef i kontakt med Wasabi Web för produktionen av ny webb. Koncernen efterfrågade en uppdaterad grafisk profil, en ny överskådlig hemsida, video, nya texter samt hjälp med digital marknadsföring.
“Det känns kul att jobba med en så fin kedja som Klang Market och vi är såklart hedrade att de valde Wasabi Web som deras byrå, extra kul att samarbetet fortsatt så många år och även expanderat i takt med koncernens expansion, sade marknadsansvarige Nils Engvall på Wasabi Web i ett pressmeddelande.
Utmaning
En av utmaningarna som definierades under Wasabi Webs workshop var att bolaget hade ett bildmanér i sina menyer, ett annat upplägg för sina gatupratare, och ett tredje upplägg som visades på sociala medier och webb. Bolaget hade även tidigare haft problem med mätning av sina kampanjer på sociala medier och Google och svårt att utvärdera vilka kanaler som faktiskt presterade bäst. Något som också kändes viktigt i den nya produkten att lyfta var att få fram känslan av Klang Market. Att den nya hemsidan skulle ge samma känsla som deras gäster upplever på plats.
Wasabi Web hade ett tydligt mål – att stärka bolagets paketering med en ny grafisk profil, video, texter och hemsida i WordPress som genererade fler bokningar.
Lösning
Första steget i samarbetet var att färdigställa den nya hemsidan för Klangmarket.se som tack vare dess positiva respons kring design även låg till grund av en ny varumärkesplattform producerad av Wasabi Web som idag är grunden till franchise-kedjans fysiska matmenyer, skyltar och sociala medier.
Efter förstudien insåg vi tidigt att Klangs enda affärsdrivande kanal för marknadsföring var Google Ads, och att sociala medier enbart fyllde en varumärkesbyggande funktion. Därför togs beslutet att prioritera över resurser till content marketing-texter baserade på Klangs viktigaste sökord och annonser via Google Ads så vi tydligt kunde mäta avkastningen av samtliga kampanjer.
Resultat
Under mars 2020 gav en annonsbudget på Google Ads på knappt 8 300 kr tillbaka bokningar för ett värde av 75 680 kr (baserat på deras snittnota på 220 kr/pax) trots att vi just då befann oss i coronatider. Under samma period ökade även antalet take away-beställningar med 170%.
Utöver detta producerades även nya funktioner i WW Platform för att visa hur musiken låter på Klang samt att hemsidan belönats med priser för sin design.
Besök hemsidorna:
– Klangmarket.se
– Klangkitchen.se
– Townhousebyklang.se
170 %
Ökning av take away.
811 %
ROI på Google Ads.
120 %
Ökning av mobiltrafik.