Destination Uppsala

Uppsala Kommun

Kundcase

Destination Uppsala ägs av Uppsala Kommun och finns för att stärka varumärket Uppsala. Destination Uppsalas webbplats ansvarar för stadens turistinformation om evenemang, tips på aktiviteter, restauranger och dylikt samt för samtliga besöksnäringsfrågor för privatpersoner och företag.

Webbyrån Wasabi Web vann uppdraget att producera en ny webb, SEO-strategi, texter och framtida underhåll i Uppsala Kommuns direktupphandling. Uppdraget sträcker sig över minst tre år. Uppsala Kommun var måna om att Wasabi Web i allt nyproducerat innehåll skulle börja skriva om Uppsala på ett sätt som inte gjorts tidigare, för att Uppsala skulle ackrediteras den storstadsstatus den faktiskt har. Dessutom skulle webbplatsen struktureras om helt och hållet vad gällde menystruktur och vägarna in till dess olika undersidor.

Utmaning

Målet med projektet, som definierades under vår workshop, var att öka varumärkeskännedomen och att destinationuppsala.se skulle uppfattas som det självklara valet för att läsa om aktuella händelser i Uppsala. Dessutom skulle webbplatsen erbjuda tidlös information och inspiration för turister och lokalinvånare.

SEO skulle få spela en stor roll, för att inte tappa den redan goda organiska rankning som Destination Uppsala hade samlat på sig under åren. Med en stor hemsida samt krav på tillgänglighet, WCAG-krav, GDPR-anpassning samt koppling till evenemangskalender och egen paketering för näringslivet hade webbyrån ett stort projekt med spännande utmaningar och möjligheter.

Resultat

Produktionen resulterade i ett stort antal SEO-anpassade guider om Uppsalas aktivitetsutbud, webbhotell, fortsatt support via vår kundtjänst WW Kundzon och produktion av nya moduler i vår webbprodukt WW Platform såsom en eventkalender, en flerspråksmodul och koppling till sociala medier.

Slutresultatet blev en produkt som laddar snabbt, trots tunga videofiler och högupplösta bilder, och presterar betydligt bättre än förgående hemsida, enligt de KPI:er som sattes upp under webbyråns förstudie. Destination Uppsala har även nominerats till årets webb.

Uppsala Kommun har även sponsrat Wasabi Webs välgörenhetsinitiativ #GeTillbaka, som främjar unga förebilder inom hållbarhet.

Läs mer om uppdraget här och besök Destination Uppsalas hemsida här.

  • Fler besökare än på tidigare webb
  • Längre besökslängd per besökare
  • Ökat engagemang via mobiler

6500

Antal sökord som webben rankar på organiskt.

70 %

Lägre avvisningsfrekvens.

13 %

Ökning av organisk trafik.

Fått fantastisk hjälp från Wasabi Web med destinationupppsala.se. Ny webb med WCAG-stöd på svenska och engelska, över 70 st guider skrivna och fantastiska resultat på Google. Över förväntan!
Helena Bovin
Marknadschef, Destination Uppsala

Intresserad?

Klicka nedan för att få kontakt med vår webbyrå om motsvarande produktion som Uppsala Kommun.