Upplandsstiftelsen
Kundcase
Upplandsstiftelsen är en ideell förening som har funnits i över 50 år och arbetar målmedvetet för att främja naturlivet och bidra till en ökad folkhälsa. Med ett starkt fokus på att bevara den biologiska mångfalden strävar stiftelsen efter att skapa en harmonisk balans mellan människan och naturen, där båda kan frodas och må bra.
Genom samarbeten med framstående varumärken som Länsstyrelsen, Region Uppsala och Världsnaturfonden – WWF, kan Upplandsstiftelsen genomföra viktiga projekt och initiativ som skyddar vår miljö och främjar en hållbar utveckling. Dessa partnerskap gör det möjligt för stiftelsen att nå ut till fler människor, sprida kunskap om naturvård och inspirera till ett hälsosammare liv i samklang med naturen.
Utmaning
Wasabi Web fick uppdraget att utveckla Upplandsstiftelsens webbsida. Under workshopen identifierades flera utmaningar, bland annat att lyfta fram det gedigna naturvårdsarbetet, paketera externa projekt och uppdatera dessa över tid. Målet är att skapa en attraktiv webbplats som riktar sig till flera målgrupper: natur- och friluftsintresserad allmänhet, finansiärer och samarbetspartners som region- och kommunmedarbetare samt organisationer som WWF. Andra viktiga målgrupper inkluderar markägare, skolor och förskolor samt förbund och föreningar. En ytterligare utmaning blir att kartlägga Upplandsstiftelsens alla områden på ett smart och tydligt sätt i form av kartor, men även i text och bild. Webbplatsen ska vidare stärka Upplandsstiftelsens auktoritet inom naturvård och tydligt reflektera deras genuina arbete.
Resultat
Med hjälp av Wasabi Webs expertis i SEO, GA4 och innehållshantering förväntas den nya webbplatsen för Upplandsstiftelsen uppnå flera viktiga mål. Genom effektiv sökmotoroptimering (SEO) har webbplatsens synlighet ökat. Implementeringen av Google Analytics 4 (GA4) möjliggör avancerad analys och spårning av användarbeteenden. Detta har gett oss värdefulla insikter i hur besökare interagerar med webbplatsen, vilka sidor som är mest populära, och var förbättringar kan göras. Med denna data kan innehållet kontinuerligt optimeras för att bättre möta användarnas behov och öka engagemanget.
Vidare har Wasabi sammanställt en snygg, tydlig och lättnavigerad webb. Omfattande innehållshantering, inklusive noggrant utvalda bilder och välskrivna texter, presenterar webbplatsen Upplandsstiftelsens naturvårdsarbete på ett tilltalande och informativt sätt. Detta har stärkt stiftelsens auktoritet inom ämnet och har skapat en genuin och pålitlig bild av deras verksamhet. Wasabi Web har även fått bygga specialdesignade moduler i Wasabis stolhet – WW platform för att möta Upplandsstiftelsens önskningar om att kartlägga alla deras områden i form av avancerade kartor. Se exempel här.
Sammanfattningsvis har den nya webbplatsen inte bara förbättrat Upplandsstiftelsens online-närvaro, utan också bidragit till att bygga starkare relationer med deras målgrupper och fått ökat engagemang.