The Friendly Swede
Kundcase
The Friendly Swede är företaget med bas i Uppsala som snabbt efter grundandet 2011 lyckades ta sig in på marknader som Japan, USA och flera europeiska länder. Produkterna är svenskdesignade väskor av hög kvalitet och såldes till en början via Amazon. När företaget kommer till Wasabi Web 2018 var de redo att ta steget till en egen e-handel, och vi på webbyrån ville så klart vara med på resan.
Utmaning
Under en gemensam workshop kom The Friendly Swede och Wasabi Web fram till att webbshoppen skulle trycka på väskornas goda kvalitet och svenska design, men tydligt måla upp den livsstil som de representerade. Hur e-handeln och produkterna skulle marknadsföras digitalt behövde också sättas upp.
Resultat
En tydlig strategi för digital marknadsföring och en välproducerad e-handel i Shopify. Det blev resultatet av samarbetet och även det som fick The Friendly Swede att utveckla till det väletablerade e-handelsföretag de är idag. Tack vare webbshoppen, en redaktionell plan för producerande av relevanta och SEO-optimerade content marketing-artiklar samt ett styrdokument för strategisk kommunikation på sociala medier lyckades The Friendly Swede förmedla sina livsstilsprodukters vision till fler potentiella kunder online.
385
Antal sökord som webben rankar på organiskt.
3
Antal kontinenter där försäljning sker.
109
Antal unika webbplatser som länkar till webben.