Litorina
Kundcase
Litorina är ett investmentbolag som specialiserar sig på ägarledda nordiska bolag och har funnits i flera generationer. Man efterfrågade en tydligare grafisk profil, en ny överskådlig hemsida med starkare storytelling som upplevs samtida och bär ett starkt bildmanér.
Det var även viktigt att lyfta fram bolagets nyckeltal med tydliga infographics som gör det enkelt för användaren att ta till sig informationen. Litorina hade också önskemålet att på ett bättre sätt visa upp bolagets portfoliobolag, innehållande kända varumärken som Fresks, Eton, Grolls, Semantix och Textilia.
Utmaning
En av utmaningarna som definierades under Wasabi Webs workshop var att hitta ett bra upplägg kring filtrering av bolagets case utifrån branscher, samt en tydlig paketering av bolagets historia och ledning.
Bolaget hade tidigare haft problem med krånglig administration av hemsidan, långsamma supporttider, ett CMS-verktyg som var omständigt att uppdatera samt laddningstider för hemsidans besökare som tog lång tid och påverkade rankingen på Google. Wasabi Web hade ett tydligt mål – att stärka bolagets digitala paketering med en ny grafisk profil och bilddriven webb som andades 2021.
Lösning
Wasabi Web fick förtroendet att producera en ny varumärkesplattform, webb i WordPress, SEO-analys samt fortsatt drift och support. Litorina rekommenderades att anlita Wasabi Web av företagets portfoliobolag FANN och Skandinavisk Kommunalteknik som webbyrån framgångsrikt levererat för tidigare.
Resultat
Slutresultatet blev Litorina.se – en modern och snabbladdad webbplats med ett nytt grafiskt manér och smarta funktioner som exempelvis filtrering av bolagets portfoliobolag. Vi skapade även en webb med bra läsbarhet anpassat utifrån WCAG och GDPR-krav som genererat ökad trafik och förbättrad besökarstatistik.
70 %
Nya besökare per månad.
5 000
Sidvisningar på nyheter.
2 000
Besökare per månad.