Ica Maxi Visby
Kundcase
ICA Maxi Visby strävar efter att fylla sina kunders vardagsbehov med ett brett utbud samlat på ett och samma ställe. De erbjuder ett sortiment blandat av färskvaror, säsongens frukter och grönsaker, delikatesser, blommor, köksprylar, trädgårdsredskap, inredning, böcker och kläder – allt till överkomliga priser anpassat till alla tillfällen i vardagen. Med kunnig personal finns det alltid hjälp, inspiration, tips och idéer nära tillhands. Med generösa öppettider står portarna öppna från tidig morgon till sen kväll, sju dagar i veckan.
Utmaning
De utmaningar som ICA Maxi Visby stod inför definierades under den inledande workshopen. Butiken önskade att förenkla beställningsprocessen för deras catering genom att låta kunderna lägga sina beställningar själva, vilket kan frigöra tid för personalen. För att underlätta administrationen vill de använda funktioner som råvarurapporter och produktrapporter för att göra processen smidigare. Butiken strävar efter att skapa en mer effektiv och användarvänlig upplevelse för både kunder och personalen genom nya innovativa lösningar.
Lösning
Wasabi Web påbörjade utvecklingen av en ny e-handel. Tack vare WW Catering finns tillgång av färdiga funktioner som redan framgångsrikt implementerats i flertal olika ICA butiker. På så vis behöver varken Wasabi Web eller ICA Maxi Visby återuppfinna hjulet, utan istället kan dra nytta av framgångsrika system och funktioner. Med en e-handelslösning skräddarsydd för catering skapade Wasabi Web en grund för hela cateringverksamheten. För att underlätta för kunderna erbjuds flertal betalningsalternativ, inklusive betalning i butik, kort, Swish och Klarna, vilket ger kunderna en bekväm och mångsidig upplevelse vid digital beställning av catering.
Resultat
Den nya e-handelsplattformen har öppnat upp nya möjligheter för butiken att nå ut till den växande målgruppen som föredrar att beställa catering digitalt. Samtidigt har den förbättrat arbetsflödet för personalen. Resultatet ger verksamheten en skjuts in på den digitala marknaden och stärker därmed positioneringen inom branschen.