Häng med i webbyråtugget!

Varje bransch har sina egna unika termer och uttryck. Arbetar man som oss dagligen med digitala lösningar svämmar språket ofta över med förkortningar och “buzzwords”. Eftersom det är lätt att bli hemmablind har vi sammanställt en förklarande ordlista över några vanliga begrepp – så att även du som utomstående kan hänga med i utvecklartugget.  

PHP? – står för Hypertext Preprocessor. En PHP-utvecklare behärskar ett vanligt skriptspråk som framförallt körs på webbservrar med så kallat dynamiskt innehåll (som t.ex. skapas från en databas). Samtliga av Wasabi Webs team av Back-end-utvecklare är kunniga inom PHP.

Vänta, back-end vadå? – Okej, denna kräver också en förklaring. En back-end-utvecklare bygger sajtens struktur och grundläggande funktionalitet. Webbplatsens dolda men ack så avgörande ryggrad. En arbetsvardag som innefattar att hantera tusentals rader kod och analys av tunga datasamlingar.

Front-end? – Men vad vore egentligen en sajt värd utan en fungerande användarupplevelse? När väl back-end upprättat en fungerande grund är det dags för front-end att putsa på husets fasad. Front-end-utvecklaren ansvarar över det som besökaren ser och interagerar med.

CTA? – Call to action. Wasabi Webs grundfilosofi vid webbutveckling är att skapa sajter som är responsiva och uppmuntrar till att användaren ska agera på ett visst sätt. Designers och front-end:are har ett antal ess i rockärmen för skapa ett önskat beteende. En färgglad CTA-knapp bärande på ett vasst säljbudskap i en webbshop kan göra underverk för konverteringsgraden.

CRO? – När vi ändå är inne och nosar på konverteringsbegreppet är det omöjligt att inte nämna CRO. En konvertering är lika med en användare som blir till en kund som ett resultat av smart Conversion Rate Optimization. Genom att utforma en webbsida som på olika sätt är konverteringsoptimerad ökar chanserna avsevärt för ett avslut!

PPC? – Pay per click. Digital marknadsföring anno 2017 cirkulerar är i stor utsträckning runt “betala per klick”-annonser. Där Google Adwords utgör den dominerande PPC-ytan. Webbreklam som är kopplad till den unika verksamhetens/tjänstens sökord och därmed specialanpassad att locka in precis rätt målgrupper.

Nej, vi vet. Detta är bara ett fragment av alla termer som slängs runt i webbyråuniversum. Men vi hoppas att åtminstone ett och annat frågetecken slätats ut. 

Men hur ser egentligen en CTA-knapp ut?

Google Rating
4.8
Bli kontaktad