WordPress-hemsida för företag

Vi tror på att hålla det enkelt för våra kunder. Därför har vi i vår webbutveckling valt WordPress som publiceringsplattform för våra webbplatser och info-hemsidor.

WordPress är det mest använda administrationsverktyget (CMS) på nätet idag. Den största bidragande faktorn till att denna plattforms nått framgång bottnar i användarvänligheten för dess adminstratörer. Med en marknadsandel på 60.8% så är CMS:et det närmaste vi kan komma till en ”branchstandard” idag. Det är därför många företag väljer att köpa en hemsida byggd i WordPress idag.

Ett antal exempel på stora hemsidor som använder WordPress som plattform är;

New Yorker, BBC America, Sony Music, Best Buy, Rolling Stones m.m.

Wordpress logo on green background

Hur går det till att göra en WordPress-hemsida?

Man bör tänka efter när man som företag ska köpa hemsida. Många kan ta fram en hemsida i WordPress, men det är få som kan göra den riktigt lönsam. Ett led i att åstadkomma detta är att definiera hur ert företag genererar intäkter, vad ni har för målgrupp, hur er målgrupp tänker och vilka ”hinder” er målgrupp måste passera innan de är redo att bli er kund. Efter vi tagit reda på det kan vi skräddarsy hemsidan runt detta när vi jobbar med designen och paketeringen. När vi är klara med designen och den ytliga programmeringen för hemsidan så kopplar vi på WordPress som CMS. Det är via detta CMS som ni sedan kan logga in i för att uppdatera och administrera er nya hemsida när den är klar.

Vi jobbar alltså inte med färdiga mallar utan vi tror på att skräddarsy våra projekt från grunden helt och hållet anpassade efter våra kunder. Genom att skräddarsy våra gränssnitt så kan vi göra det så enkelt som möjligt för er att administrera precis allt innehåll på hemsidan, utan att hemsidan i fråga kan ”gå sönder”.

Vi tror på att skräddarsy våra projekt och anpassa efter våra kunder.

Fördelar med WordPress

Varför välja WordPress som plattform? På webbyrån Wasabi Web har vi bl.a. vår spetskompetens inom just detta CMS. WordPress började ursprungligen som ett bloggverktyg som sedan vidareutvecklades till den CMS plattform det är idag. Det är en mycket flexibel plattform som tillåter utvecklare att “skapa egna” teman / mallar och adderad funktionalitet, vilket innebär att man kan skapa i stort sätt vad som helst och sedan använda plattformen som CMS.

Den största bidragande faktorn till varför det har blivit den ledande plattform det är idag bottnar nog i användarvänligheten för dess adminstratörer.

Då vi på Wasabi Web skräddarsyr våra projekt från grunden med fokus på ett ökat intäktsflöde via hemsidan för våra kunder så har det varit just WordPress som visat sig vara den mest dynamiska lösningen för oss när det kommer till att göra det enkelt för våra kunder att administrera sin hemsida.

Detta ger våra kunder möjlighet till att ändra i stort sätt allt innehåll på hemsidan, utan att hemsidan i fråga “går sönder”.

Detta gäller många andra plattformar också, men den stora fördelen med WordPress är dess stora användarbas, vilket innebär att utvecklare har lätt att dela med sig av moduler och övrig kunskap till andra programmerare, vilket minskar risken att den utsatta programmeraren för projektet stöter på ett problem som han/hon inte kan hitta lösningen till.

Detta innebär att man som kund inte blir fullt lika låst till en och samma webbleverantör i framtiden, då WordPress är det närmaste till en “bransch-standard” som finns idag, innebär det att även en utomstående programmerare bör kunna hjälpa till vid det fall att man beslutar sig för att gå vidare med en annan leverantör.

Till skillnad från scenariot med en hemsida som är producerat i ett låst “hemmabyggt” CMS – hemsidan kommer därmed leva – och dö – med leverantörens välmående och förmåga att ta hand om er som kund.

WordPress vs. Drupal

Gällande WordPress som plattform:

På Wasabi Web ligger som sagt vår absoluta spetskompetens inom detta verktyg för innehållshantering. WordPress bygger på så kallad Open Source vilket innebär att utvecklare kan dela med sig av kunskap och erfarenhet. Detta underlättar när problem måste avhjälpas och programmerare kan få hjälp att bygga moduler och lösa problem.

Tryggheten med att det är just WordPress hemsidan ligger på, är att även om kunden byter webbleverantör i framtiden, så är detta det närmaste till en “bransch-standard” som finns idag, vilket innebär att även en utomstående programmerare bör kunna hjälpa till “in worst case scenario”. Exempel på hemsidor som använder detta CMS idag är t.e.x The Wall Street Journal, Sony.com m.m

Argument att välja WordPress för hemsidor, framför andra plattformar som t.ex. Drupal:

Drupal och WordPress är både väldigt bra CMS-plattformar. Båda har sina fördelar och den ena vinner inte över den andra, utan båda är bra inom olika aspekter.

Drupal är inriktat mot större sidor, tex. Skatteverket, Vita huset m.m. och har en mer avancerad kärna än WordPress. Drupal är utmärkt för t.ex. statliga hemsidor som av naturliga skäl har en mycket större hotbild mot sig vad gäller intrång och hackning då den går att göra “ännu mer omöjlig” att hacka sig in på, eftersom färre människor förstår hur plattformen är uppbyggd. Men det finns ofta en betydligt större budget, och ett betydligt större behov för detta inom dessa typer av projekt också. Nackdelen med Drupal är således att det tillkommer en dyrare utvecklingskostnad, då det är en mer sällsynt kompetens och tar betydligt längre tid att utveckla i.

WordPress är inriktat mot alla typer av sidor och klarar av allt från mindre bloggar till stora avancerade communities. WordPress är enkelt och snabbt att utveckla i och har även en större användarbas än Drupal, vilket medför att det finns fler plugins, mer hjälp hos WordPress-användarbasen och lägre utvecklingskostnader.

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & Media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter så kontaktar vi er så snart vi kan.

Obligatorisk