WordPress WooCommerce vs Shopify

Både WooCommerce och Shopify är båda kompetenta plattformar beroende på behov.

I denna artikel kommer vi lista fördelar och nackdelar med respektive e-handelsplattform.

Shopify som e-handel

Fördelar med Shopify:

  • Hosting/Servercache/Serverhantering hanteras via Shopify
  • 24/7 support via Shopify.com/support
  • Multikanals försäljningsmöjligheter
    • Som standard kan Shopify kopplas upp mot deras betalterminal (POS), Amazon, Google, Facebook. Detta gör att ”time to market” blir kortare samt att driften av dessa plattformar hanteras helt av Shopify.
  • Admin-gränssnitt som man snabbt lär sig och laddar snabbt.
  • WW Shopify Theme – Vi har utvecklat vårt eget tema som är laddar snabbt, enkelt att använda, mycket moduler, mycket designfrihet m.m. Detta har vid tester presterat bättre än Shopifys egna teman.

Nackdelar med Shopify:

  • Transaktionskostnaderna – Shopify tar transaktionskostnader på samtliga transaktioner samt en månadsavgift, dessa är inte förhandlingsbara hos Shopify (så vidare man inte blir Shopify Plus kund).
  • Eftersom Shopify är delvis stängt så kan det vara knepigt att bygga till specialfunktioner i kassa m.m då man inte har tillgång till all källkod. För att komma runt detta behöver man skapa appar som kommunicerar med Shopifys API. (Genom att bli Shopify Plus kund så öppnas kassa m.m upp mer, men det är fortfarande en delvis låst källkod).
Screenshot 2022-06-02 at 09.11.13

Fördelar med WooCommerce:

  • Möjlighet att koda vad man man vill då WooCommerce bygger på öppen källkod, detta skapar en stor frihet däremot så innebär det att ju mer man gör utanför standard ramen gör att det blir mer att underhålla dvs mer utvecklingskostnader.
  • Transaktionskostnaderna – WooCommerce tar inga transaktionskostnader däremot behöver du fortfarande betala transaktionsavgifter till ditt betalsätt (Klarna, Swish osv).
  • WW Platform – Vi har utvecklat vårt eget wordpress tema som är laddar snabbt, enkelt att använda, mycket moduler, mycket designfrihet m.m.
  • Mycket plugins – Önskar man ha något funktion för sin e-handel så finns de mesta färdigbyggt av andra. Detta är dock inte bara en fördel, läs mer nedan om dess nackdelar.

Nackdelar med WooCommerce:

  • Utvecklingskostnaderna – Genom att du just kan bygga vad du vill så innebär det att just utvecklingskostnaden i WooCommerce projekt blir dyrare (både initalt) och efter lansering/vid underhåll.
  • Admin är inte så lätt navigerat som Shopify, så man bör räkna med att start sträckan är något längre och att det inte känns lika logiskt som Shopify.
  • Plugins – Genom att det finns många plugins för WordPress/WooCommerce så finns de även mycket som inte är välbyggt som gör hemsidan långsamt/svår att underhålla eller tom orsakar att webbplatsen kraschar.

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & Media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter så kontaktar vi er så snart vi kan.

Obligatorisk