Vad innehåller WCAG?
WCAG består av riktlinjer som är organiserade under 4 principer; möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust. Dessa principer förtydligar hur utvecklare ska utforma sitt material. Vidare inspekteras varje riktlinje efter 3 olika nivåer av framgångskriterier: A, AA, AAA. Framgångskriterierna skildrar de innehållsfunktioner som ska uppfyllas för att uppnå standarden. Om du är intresserad av att läsa mer i detalj om dessa riktlinjer klicka på länken: w3.org : Web Content Web Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1).
Vem är WCAG till för?
Riktlinjerna är främst framtagna för olika innehållsskapare, designers och webbutvecklare men även för andra som vill ha eller behöver en standard för tillgänglighet.
Innehållsskapare
- Skriv tydliga rubriker på både formulär och knappar.
- Skriv beskrivande texter till bilder och rörligt material.
- Skriv undertext i videoklipp eller skriv en transcript.
- …
Designers
- Skapa en design med tillräcklig hög kontrast på texten.
- Gör typsnittet tillräckligt stort.
- Skapa tillräckligt med utrymme mellan modulerna och en lättnavigerad webb.
- …
Webbutvecklare
- Skapa funktioner så det är möjligt att lägga in texter till bilder och labels till formulärfält.
- Strukturera sajten med rätt element, exempelvis
li
för lists och nav
för navigation.
- Skapa en meny som går att navigeras utan mus.
- …
WW Platform och WCAG?
I vår produkt WW Platform har vi skapat moduler och verktyg som hjälper till med att göra webben mer tillgänglig. De webbplatser som vi publicerar får i snitt höga resultat på Accessability på Googles PageSpeed Insights. Men den är inte alltid 100%. Ibland bygger vi moduler till kunder som inte har höga WCAG krav. Antigen för att de inte prioriterar att lägga extra resurser för tillgänglighet alternativt för att de vill ha en design som inte stödjer WCAG kraven. Men eftersom WW Platform är en produkt som ständigt utvecklas för alla våra kunder, blir det oavsett en förbättring med tiden av att endast vara kund hos oss på Wasabi Web.
Google och WCAG
Självklart bör det finnas i ett företags intresse att tillta åtgärder för att inkludera alla sina besökare. Men oavsett om företaget gör det för inkludering eller inte, påverkas även rankningen på Google av detta. Eftersom Google tar med dessa riktlinjer för WCAG i beräkningen för att bedöma kvaliteten på webben. Med andra ord blir synligheten av din webb bättre. Exakt på samma sätt som snabba eller mobilanpassade webbplatser får bättre betyg av Google och organiskt skapar en hög rankning.