För vissa företag räcker det inte med en informerande webbplats. Webbyrån kan även hjälpa er med att ta fram en försäljningskanal online. En webshop specifikt designad för att uppmana till köp (call to action). Antingen bygger webbyrån en webshop från scratch (ett kostsamt alternativ) eller så utgår webbyrån från en färdig försäljningsplattform som exempelvis Shopify eller WooCommerce.
Copywriting
Content is king. Utan innehåll är webben bara en vacker ram. Copywriters, eller reklamskribenter, skriver texter för din sajt som skapar ett intresse hos den identifierade målgruppen och skapar ett önskat beteende. Förutom en språklig begåvning är copywritern bra på att omvandla idéer och koncept till slagfärdig text. Det kan röra sig om webbtexter, manus, nyhetsbrev och annonser.
SEO – Sökmotoroptimering
Om din webb inte syns på Google finns den inte. En topp 3-placering kan vara avgörande för företagets försäljning. Med hjälp av webbyråns SEO-expert kan du genom sökmotoroptimering öka dina chanser att ranka högt på sökord som är relevanta för din verksamhet. SEO-konsulten anpassar eller skriver innehåll som är sökbart organiskt eller ser till att webben är tekniskt gångbar enligt Googles krav. Det är viktigt att webbyrån redan från början bygger en webb som följer vissa grundläggande SEO-principer.
Google Ads
SEO är en långsiktig satsning där det kan råda en hög konkurrens på organiska sökord som är populära. Ett sätt att “gå före i kön” är att lägga en del av sin marknadsföringsbudget på Google Ads som då garanterar en synlig länk när användaren söker på era relevanta sökord. Med hjälp av webbyråns Ads-expert får ni precist formade kampanjer som når exakt den målgrupp ni är ute efter.
Content marketing
Undvik att din reklam och annonsering blir störande för kunden. Genom content marketing upplevs din kommunikation som berikande för kunden. En CM-artikel är ofta en guide med redaktionell inramning som bjuder läsaren på er unika expertis samtidigt som ni på ett naturligt sätt ökar förtroendet för varumärket och dess produkter eller tjänster. Fängslande storytelling, användbar information och inspiration är viktiga inslag i content marketing.
Vad kan man förvänta sig av en webbyrå?
Lyhördhet och funktioner som passar just era mål. Det kan du som kund förvänta dig av en webbyrå. För detta krävs att webbyrån har teknisk kompetens och en genomarbetad arbetsprocess där alla era frågor, farhågor och detaljfunderingar fångas upp.
Om du börjat arbeta med en webbyrå kan du ställa dig följande frågor för att få ett hum om de levererar vad vi anser är grundförutsättningar för att kunna skapa en bra hemsida:
- Ställer webbyrån frågor om hur branschen som ert företag verkar i fungerar
- Har webbyrån kartlagt vilka mål ni har med er nya hemsida?
- Finns det en tydlig bild av hur projektplaneringen kommer att struktureras och utföras?
Är svaret nej på majoriteten av frågorna bör en liten varningsklocka börja klämta. Den initiala uppfattningen ni som kund får om en webbyrå baserat på bemötande, kunskap och engagemang spelar också stor roll. Den kan ge er en indikation på hur resten av samarbetet kommer se ut.
Webbyrå pris – vad kostar det?
En offert från en webbyrå bör vara anpassad efter just ert projekt och målet med det. För att detta ska kunna bli verklighet behövs tydlig kravspecifikation som webbyrån tagit fram tillsammans med dig som kund. Att som potentiell kund erhålla en offert från en webbyrå, utan att ha berättat särskilt utförligt om projektet eller vilka funktioner som just er nya hemsida behöver, gör det svårt (läs: omöjligt) för en webbyrå att ge ett seriöst estimat för projektet. Trots detta faktum är det inte alltid så det går till i praktiken. Har ni inte tillsammans med en webbyrå tagit fram en kravspecifikation bör ni kanske ställa er frågan hur pass “seriös” denna leverantör faktiskt är. Skulle ni tillåta att en arkitekt påbörjade ert husbygge utan en tydlig planritning? En webbyrå som påbörjar bygget av en webbplats utan en tydlig kravställning är lite samma sak.
Det är inte förrän kravställningen är färdigställd och godkänd från kund som webbyrån kan erbjuda en tydlig bild kring arbetstid och kostnad för projektet. Att basera webbyråns pris för ett webbprojekt på funktionalitet och effektiv arbetstid är ett betryggande sätt ett strukturera ett webbprojekt på, inte minst för kunden.
Naturligtvis kan vi dock ge en fingervisning på vad ett webbprojekt kan kosta hos en webbyrå. På Wasabi Web erbjuder vi en lättadministrerad, användarvänlig och konverterande webbplats för 65000 kr i engångskostnad eller 4995:-/mån. Priset förutsätter då att hemsidan inte behöver ha några funktioner utöver de som redan finns i vår egen webbprodukt WW Platform.
Billiga webbyråer finns! Allt handlar om prioritering
Är du ute efter en billig webbyrå? Vill du komma ner i kostnad för ditt webbprojekt är det väldigt enkelt. Det enda som krävs är att prioritera bort funktionalitet och på så sätt klara av en lägre budgetgräns. Därför är det viktigt att ni internt på företaget fastställer precis vilka funktionaliteter er webb behöver för att uppnå era mål innan webbprojektet drar igång. Är alla funktioner verkligen nödvändiga i projektets första skede? Kan vissa funktioner skjutas fram? Kan beslut kring prioriteringen i projektet bidra till en tidigare lansering och en möjlighet till att generera intäkter tidigare än planerat? Det är just dessa frågeställningar ni kan ta upp och bolla med oss på workshopen.
Vad gör webbyrån efter lansering?
En webbplats är aldrig helt klar. Den snabba tekniska utvecklingen tillåter inte det. När webbprojektet är lanserat påbörjas fasen för vidareutveckling. Det bästa är att vara lyhörd inför de senaste digitala kraven och att etablera en långsiktig relation med en webbyrå som kan hålla er sajt up to date och presentera nya lösningar. För att garantera en hållbar och långsiktig plan för webben är det smart att ingå ett supportavtal som ger er tillgång till webbyråns kompetens vid problem och vidareutveckling. Med supportavtalet får man oftast ett visst antal timmar per månad, som sedan bockas av mot en tidsbank.
Varför anlita vår webbyrå i Sverige?
Wasabi Web är en webbyrå i Sverige, baserade i Uppsala, som tror på nära och långsiktiga samarbeten. Vi är en webbyrå som är uppskattade för vår lyhördhet, korta ledtider och innovativa webblösningar. Som webbyrå i Sverige erbjuder vi ett stort antal digitala tjänster som ökar er försäljning och leder till konverteringar. Vi säljer webb som gör att du får tillbaka det du satsat, och lite till.
Nedan kan du läsa några av våra kunders omdömen.