Uppsalabyån växer – Trots krisen: ”Produktionen har aldrig gått snabbare”

2020 hann knappt börja innan Corona-krisen var ett faktum. Affärsutveckling, mål och visioner ersattes med larmrapporter om minskade intäkter, varsel och konkurser. Världen har upplevt den kanske tuffaste och mest turbulenta våren på decennier. En av branscherna som drabbats väldigt hårt är Sveriges byråer.

Nils Engvall - Andreas Glimbrant - Wasabi Web - Gasellföretag

Doldisen från Uppsala – “Har blivit Sveriges mest lönsamma byrå.”
När många företag drabbades hårt och snabbt i samband med Corona-krisen har doldis-byrån Wasabi Web från Uppsala gått mot trenden.

Redan 2016 skrev Breakit om Wasabi Web i samband med att Gallerix-grundaren Thomas Sonesson klev in som styrelseordförande. Då visade bolaget omsättningssiffror på 6 miljoner kr med en blygsam vinst på 256.000 kr, från 2015.

Wasabi-Web-Break-IT-Thomas-Sonesson-styrelseordforande-Nils-Engvall-Tomas-Sweijer-Andreas-Glimbrant-1

Konkurs-varning 2017 – “Tack och lov gav vi inte upp.”
Planen 2016 i Breakits intervju var att växa utanför Norden och öppna fler kontor. Fokus var ökad omsättning och fler anställda – något som plötsligt tog tvärstopp i samband med en ekonomisk granskning på begäran av nya styrelsen.

“Efter beslutet togs att periodisera våra intäkter för att inte lura oss själva, gick vårt planerade resultat på 100.000 kr vinst, snabbt ned till 840.000 kr minus. Våren 2017 var det egna kapitalet förbrukat efter en aggressiv tillväxt från 9 st personer till 22 st på lönelistan, och en upprättad kontrollbalansräkning med hotande konkurs var ett faktum.”, säger delägaren Nils Engvall i en kommentar.

På frågan om varför det gick nedåt så fort svarar duon att det var brist på ödmjukhet och erfarenhet.

“Vi fick tyvärr lite hybris. Vi var för unga att hantera den blygsamma framgång vi fått, och vi lät det ta över vårt fokus. Våren 2017 hade företaget mindre än 6 månader på sig att gå med vinst, från 2,2 miljoner i minusresultat. Vi hade även köpt en för dyr lägenhet i Stockholm vi var tvungna att sälja med vinst. Dessutom skulle vår grundare och delägare Andreas få sitt första barn i September. En väldigt jobbig period, utan lön och sömnlösa nätter. Tack och lov gav vi inte upp.”

2017 slutade trots kontrollbalansräkningen under våren, på 1,3 miljoner i vinst och även en utmärkelse som Sveriges yngsta Gasell-företagare.

“Sedan den våren har vi inte tappat vår ödmjukhet eller fokus.”, fortsätter Nils Engvall.


Sedan 2016 och nära konkurs, har omsättningen dubblats 

Med en omsättning på 13,6 miljoner kronor och en vinst på 5,5 miljoner kronor (41% vinst) i bokslutet från 2019 blev Wasabi Web en av Sveriges lönsammaste byråer med ett snitt i branschen på cirka 10%.

Under Q2-Q3 2020 har webbyrån ökat produktionstakten med över 300 % mot föregående år, med leveranser för kunder som börsnoterade Adapteo, ICA och Philips.

Utvalda kundcase-webbyra-stockholm-wasabiweb-wordpress

“Då vårt resande och antalet möten minskat har resultatet blivit en högre produktivitet. Vi har gått från att vara en traditionell byrå – till ett produktföretag med byråverksamhet.” säger Andreas Glimbrant, VD, i ett pressmeddelande.

Även när det gäller omsättning har företaget under Corona ökat med 46% mot 2019 samma period. 

“Framtiden ser ljus ut. Vi har inga direkta tillväxtmål. Vi ska absolut inte bli störst. Men vi ska vara bäst.”, fortsätter Andreas Glimbrant.

Wasabi Webs resultat i korthet:

  • 2020 under corona – ökad omsättning mot 2019 samma period: 46 %
  • 2020 under corona – ökad produktion mot 2020 samma period: 300 %

Om Wasabi Web:
Wasabi Web AB grundades 2012 och ägs i sin helhet av Andreas Glimbrant Bach och Nils Engvall. I styrelsen sitter även Thomas Sonesson, (fd ägare av av Gallerix, samt Royal Streaming tillsammans med bl.a Klarna-grundaren Niklas Adelberth och Gustav Nordlindh.)

Webbyrån från Uppsala har sedan 2015 ägnat sig åt välgörenhet via projektet #GeTillbaka, där Wasabi Web tillsammans med Sveriges största företagarorganisation Företagarna årligen delar ut stipendier till unga förebilder inom hållbarhet under galan Årets Företagare.


Framtidsvision:

”Vi ska absolut inte bli störst. Men vi ska vara bäst.”