5 tips för att öka försäljningen i ditt företag med hjälp av din hemsida

5 tips för att öka försäljningen i ditt företag med hjälp av din hemsida

Hur ska man tänka när man ska producera sin nya webb i WordPress för att öka försäljningen? I denna artikel listar jag upp mina fem starkaste take aways utifrån min erfarenhet som ägare av en webbyrå och 10 år av webbprojekt.

1. Tänk ut webbplatsens mål – innan ni påbörjar produktionen

Precis som när du bygger ett hus så behöver du vara aktiv i början av din process för att spara in tid senare. Om du bygger ett hus behöver du innan du tar första spadtaget reflektera kring hur många sovrum ni önskar, vad ni vill ha för övriga ytor i huset m.m Detsamma gäller en ny hemsida.

Applicerbart exempel för din hemsida:

Ska hemsidan sälja produkter med möjlighet till transaktioner (viktigt inom B2C) eller räcker det med att den kan agera som säljunderlag och driva offertförfrågningar? En väldigt stor skillnad för produktionsbeslut och budget.

Det ena kräver en fungerande e-handelsplattform, med t.ex. Shopify, avtal med Klarna, PayEx, leveransavtal, köpvillkor m.m Den andra vägen kräver i princip enbart ett domännamn och en enkel lösning i WordPress.

Om du driver B2B-verksamhet och ska jobba med business-försäljning som kräver möten är det som första steg enligt mig onödigt att dra igång en e-handel. Om du enbart kör B2B-verksamhet så räcker det gott och väl med en enklare WordPress-hemsida för att driva offertförfrågningar. Tänk då på nästa tips.

2. Har du räknat ut hur många nya affärer du behöver få in via hemsidan för att gå “plus” på att bygga den, d.v.s. din ROI?

Har du satt upp en budget för ditt webbprojekt? Det har du förmodligen. Frågan är om du har satt upp en budget på vad du måste få tillbaka genom hemsidan i form av affärer för att gå plus? I min värld finns det två viktiga saker när du driver företag: intäkter och utgifter. Är intäkterna större än utgifter går du plus. Väldigt grundläggande, men samtidigt också helt korrekt.

Ponera att du säljer tjänster / varor där en snittorder är 10.000 kr. Kostar hemsidan 50.000 kr, behöver du då kanske räkna på att den under ett år ska dra in 10 st jobb (100.000 kr) för att vara säker på att du får avkastning på din grundinvestering. Detsamma gäller din månadsbudget. Vill du annonsera med Google Ads? Få upp hemsidan på Google via SEO och få affärer långsiktigt, utan att de kostar dig pengar för varje klick?

Tänk likadant här.

Kostar din annonsering dig 5.000 kr per månad för att få in 10.000 besökare till hemsidan – räkna med att 1% av dessa 10.000 besökare (100 st kunder) faktiskt konverteras till betalande kunder.

5.000 kr ger dig då alltså:

  • 10.000 besökare
  • 100 st nya kunder (1% konvertering)
  • 1.000.000 kr i affärer.

Räknar du på att du har minimum 25 % vinstmarginal i din tjänst eller produkt har du då: 250.000 kr i intäkter, en markant ROI på annonsinvesteringen på 5.000 kr med andra ord!

Utöver detta får du inte glömma de övriga 9.900 besökarna som kom in till din hemsida som inte handlade. Kan du få 2% av dom, att inte köpa något, men ev. börja följa ditt nyhetsbrev eller era sociala medier? Då har du ytterligare 200 potentiella leads du kan bearbeta över tid med masskommunikation och kommande kampanjer. Dessa går inte att mäta lika enkelt men är ack så viktiga på sista raden ur ett 12-36 månaders perspektiv.

Slutsatsen här är att alltid utgå från vad du potentiellt kan och behöver tjäna för att sätta din marknadsföringsbudget. Fördelen med att satsa all budget digitalt är att den faktiskt går att mäta i form av exponering på Google, klick in till hemsidan och vad som gav ett avslutat köp eller offertförfrågan. Enda skillnaden är att om du har en e-handel så är det sista steget också en transaktion direkt in på kontot. I det andra exemplet är sista steget en offertförfrågan, och därefter är “matchen” din säljares eller din egen utmaning att övertyga kunden att faktiskt köpa det du offererar.

Även här kan du göra en realistisk bild.

5.000 kr ger dig då alltså:

  • 10.000 besökare
  • 100 st pot. nya kunder (1 % konvertering) ber om offert
  • 10 st av dessa 100 pot. kunder genomför faktiskt ett köp (10 %)
  • 100.000 kr i affärer

I detta exempel har du då fått affärer för 100.000 kr mot en investering på 5.000 kr i Google-annonsering. Osäker på skillnaden mellan Google Ads-annonser och organiska träffar på Google? Se bilderna nedan.

Organiska träffar ser ut såhär:

Skärmavbild 2021-04-01 kl. 15.41.13

Annonser på Google ser ut så här:

Skärmavbild 2021-04-01 kl. 15.40.46

3. A picture says more than a thousand words – bildbank!

Okej, nu har du kommit igång med en budget, förhoppningsvis en strategi för din hemsida och vet nu vad du vill att den ska göra. Nu kommer nästa steg, det tredje steget, som många ofta börjar med – design. Så vad krävs då för att göra en modern hemsida, a la 2021, utifrån en professionell webbyrås standard?

Kika igenom webbyråns portfolio med case från 2020-2021 HÄR. 

Ser du något återkommande?

Bilder är allt!

Har du en schysst grafisk profil kommer det ta dig långt. Snygg logotyp, läsvänligt typsnitt och fina färger är helt klart en stark avgörande faktor för din profilering men den sista pusselbiten är att sitta på en bra bildbank. Har du inte tillgång till professionella bilder rekommenderar jag en hybrid av köpta och egentagna bilder. I dagens läge har telefonerna blivit så pass bra så att porträttfoton med en iPhone 12 ibland kan trumfa en systemkamera. Men i min värld kan man rädda en hemsida med ful logo och halvdant typsnitt med riktigt fina bilder och videomaterial. Det går tyvärr inte tvärtom.

Se ett exempel här på en hemsida där vi blandat köpta vyer, gratisbilder från t.ex unsplash.com och egentagna bilder: https://scro.se/

screens and logos horizontal

4. Bra texter för att få dig klättra på Google!

Okej, nu har du kommit långt. Du har vid dessa utförda steg förhoppningsvis både en schysst:

  • Varumärkesplattform
  • Strategi, målbild och budget för ditt webbprojekt
  • Bilder att fylla designen på webben

Nu behöver du texter. Dina texter är det som kommer få din hemsida att faktiskt börja indexeras på Google.

Tips: skriv ihop en riktigt bra FAQ-sida med vanliga frågor och svar. Detta är både användarvänlig information för dina besökare, men också ett bra knep för Google, då det ofta är så folk Googlar idag. D.v.s söker på frågeställningar. Bygger man sin hemsida korrekt kan dina frågor och svar även indexeras direkt in i Googles FAQ-modul.

Se bild nedan: 

Skärmavbild 2021-04-01 kl. 15.44.23

Vill du ge dig själv ännu bättre förutsättningar för att dina texter ska synas på Google kan du komplettera dem med en Youtube-video på samma tema som din text. Då Google äger Youtube är det inte så långsökt att tänka sig att algoritmerna hör ihop och pratar med varandra. Precis som i exemplet ovan.

Ett annat tips är att du ser till att skriva samtliga texter utifrån en professionellt framtagen SEO-analys som en webbyrå tagit fram för att kartlägga dina sökord som du kan utgå från. Ungefär som när du vill ha en professionell byggnadsingenjör eller arkitekt som ritar upp ditt hus, innan du går till din totalentreprenör. Finns det en bra grundritning att bygga hemsidan runt och att skriva hemsidans texter runt? En SEO-analys ett sätt att säkerställa att du att du inte spenderar dyra pengar på bra copywriting från en reklambyrå som ändå ingen läser, då ingen ändå hittar texterna på Google.

5. Säker drift av din hemsida!

Slutligen, du har nu tagit fram en budget, strategi, design, sökordsanalys, skrivit texter och är snart redo att lansera din nya hemsida och börja räkna på din ROI inom 12-36 månader. Nu är du inne på det sista momentet i grundproduktionen av din nya hemsida som också avgör hur lyckade din sajt blir. Webbhotellet!

Välj ett säkert webbhotell med hög upptid (d.v.s. en server som inte ligger nere ofta), se till att ha ett kvalitativt SSL-certifikat (grönt hänglås) som krypterar trafiken och reglerar dina GDPR-krav för dig som seriös företagare, samt att besökarna får acceptera cookies.

Utöver detta – se till att du har en driftpartner som inte har för många kunder – både ur en säkerhetsaspekt men också ur ett tillgänglighetsperspektiv om du skulle behöva support.

Det kan finnas en fördel att ha driften av din hemsida på samma ställe som där du producerade den, då webbyrån i fråga sannolikt har lättare tillgång till filerna och kan ge dig snabbare support.

På webbyrån Wasabi Web har vi sedan 10 år tillbaka jobbat med en dedikerad driftpartner, med egna servrar hos Bahnhof i Kista, Vasastan och Uppsala utöver vår molnlösning. Där driftar vi börsnoterade kunder, partier i Sveriges riksdag, kommuner samt världsomspännande varumärken som Toshiba och Philips.

logos-2

6. Framtida utveckling och mätning av resultat!

Nej, du har inte sett i syne och du har helt rätt. Denna artikel heter 5 tips, och nu är jag inne på tips nummer 6 som berör framtida utveckling, support och mätning av resultat.

Detta ligger med som en “to be continued” och en påminnelse då det är oerhört viktigt! Det är efter lanseringen av din nya hemsida som det “riktiga” arbetet börjar, med att mäta trafik, försäljning och skruva upp konverteringsgraden månad för månad.

Men mer om det i kommande inlägg! Hoppas du uppskattat denna artikel!

Författare:
Nils Engvall, Head of market – Wasabi Web.

Om Wasabi Web:
Wasabi Web är en prisbelönt webbyrå som inriktar sig på:

  • Webbutveckling (WordPress och Shopify)
  • Digital marknadsföring
  • Webbhotell (drift och säkerhet)

Kunder omfattar bl.a. varumärken och börsnoterade företag som:
Apollo, Vattenfall, Adapteo, Toshiba och ICA.

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & Media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter så kontaktar vi er så snart vi kan.

Obligatorisk