Google-verktyg: SEO-verktyg från Google

  • E-handel
  • Lästid: 23 minuter

Att Google erbjuder en mängd funktioner i form av t.ex. Google Hangout, Google Document och Google Presentations kanske de flesta känner till. Men att Google också erbjuder flera gratis verktyg som är ovärderliga för varje digital marknadsförare är det kanske inte lika många som vet. Här guidar Wasabi Web dig till några av våra favoriter, som inte bara kan hjälpa dig med SEO för företag, utan dessutom kan ta ditt företags digitala marknadsföring till nya nivåer.

google-erbjuder-flera-sorters-gratis-seo-verktyg-for-foretag
google trends är att bra verktyg att använda om du arbetar med SEO

Google Trends

Vad: Google Trends är det ultimata verktyget för omvärldsbevakning, för att hålla koll på vad som är populärt på internet just nu och vad människor söker efter. Du kan ställa in vilket land du vill se söktrenderna i samt vilken tidsperiod du är intresserad av. Du kan se listor över de mest populära sökningarna och filtrera på kategorier och vilken typ av sökning du vill undersöka, t.ex. bildsökning eller YouTube-sökning. Förutom att få upp listor kan du även jämföra olika sökord och söktermer med varandra. 

Varför: Om du jobbar aktivt med SEO för din webbplats kan Google Trends hjälpa dig att avgöra vilka sökord och söktermer det söks mest efter och som du därför bör optimera för. Google Trends kan dessutom ge dig idéer och inspiration på ämnen att skapa content marketing och inlägg till sociala medier kring. 

Hur: För att kunna använda Google Trends behöver du inget konto, det är öppet för alla och tillgängligt här:

google-verktyget google my business kan göra mycket för ditt företags digitala närvaro

Google My Business

Vad: En kostnadsfri företagsprofil som visas till höger om Googles sökresultat.

Varför: Att ha en Google My Business-profil är ett enkelt sätt att öka ditt företags digitala synlighet. Det kan gynna ditt företags SEO, göra att du betraktas som en seriös verksamhet samt att ditt företag tar upp större plats i sökresultatet, vilket ökar chanserna för trafik in till din webb. Det är också ett bra sätt att ge besökare snabbinformation om ditt företag såsom adress, öppettider och telefonnummer. Utöver information erbjuder även Google My Business en funktion där du kan låta dina kunder ge dig recensioner. Kunderna kan dels ge recensioner direkt i din företagsprofil, men du kan också använda länken till din recensionssida och lägga med i t.ex. bekräftelsemail du skickar ut till kunder efter genomfört uppdrag, köp eller liknande. 

Hur: Genom att skapa ett Gmail- eller Google-konto kan du logga in med de uppgifterna och göra din företagsprofil här:

google search console är ett verktyg från google där du kan hålla koll på din sajts prestanda

Google Search Console

Vad: Google Search Console är ett värdefullt verktyg för att hålla koll på hur din webbplats mår, om det finns några problem med den och även vilken placering den har i sökresultatet. 

Varför: Genom att registrera din webbplats och lägga in din webbplatskarta, även kallad sitemap, kan du få mycket information som kan hjälpa dig att optimera din webbplats och öka chanserna att synas så högt upp i sökresultatet som möjligt. Du kan få ut information som t.ex. om du har sidor på din webb som inte fungerar som de ska, om du har brutna länkar internt eller externt och vilka sökfrågor som har gjort att din webb har visats i sökresultatet. I Google Search Console ingår också Googles mobilvänlighetstest. I och med att den mobila marknaden har ökat snabbt och och idag är den största plattformen som står för över 60% av alla Google-sökningar är detta verktyg väldigt viktigt. Genom att testa din webbplats där får du enkelt reda på hur anpassad den är för mobila enheter och vad du kan göra för att förbättra det ytterligare.  

Hur: Genom att skapa ett Gmail- eller Google-konto kan du logga in med de uppgifterna och registrera din webb här:

använd verktyget google pagespeed insights för att ta reda på hur snabbt din sajt laddar

Google PageSpeed Insights

Vad: Med Google PageSpeed Insights kan du kontrollera sidhastigheten, även känd som page speed, för din webbplats och få information om hur du kan förbättra den. 

Varför: Låg sidhastighet är dåligt, både för användarupplevelsen och SEO:n. Om din webbplats laddas långsamt kan det resultera i att dina besökare lämnar den och istället går till någon av dina konkurrenter. Det kan också ge en oseriös känsla för din webbplats och verksamhet. Om din webb har låg sidhastighet påverkar det också din möjlighet att hamna högt upp i Googles sökresultat på ett negativt sätt. Genom att lägga in din webbadress på Google PageSpeed Insights får du direkt en överblick över hur snabb din webb är, både i mobila enheter och på dator. Google ger även värdefulla tips om hur du kan förbättra din sidhastighet i respektive enhet, om den inte är optimal. 

Hur: För att kunna använda Google PageSpeed Insights behöver du inget ett konto, det är öppet för alla och tillgängligt här:

Google Tag Manager är verktyget från Google som kan hjälpa dig mäta dina mål

Google Tag Manager

Vad: Google Tag Manager är ett tag manager system, eller tagghanteringssystem på svenska. Vad innebär det då? Låt oss förklara. 

Varför: Google Tag Manager har i första hand två användningsområden. Dels att lägga in script/taggar/kodavsnitt i det och dels för att skapa konverteringsspårningar för din webbplats. 

Att lägga in script/taggar/kodavsnitt i Google Tag Manager är ett sätt att koppla ihop din webb med tredjeparter såsom Facebook, LinkedIn, Hotjar, Google Analytics och liknande. Dessa kopplingar kan hjälpa dig att få ut mer av din digitala marknadsföring, få värdefull statistik om dina besökare och deras webbplatsbeteende och hjälpa dig att optimera eventuell digital annonsering, om du jobbar med det. Genom att lägga in dessa kopplingar i Google Tag Manager istället för direkt på din webbplats kan slipper du riskera att försämra din sidhastighet pga att din webb innehåller massa script och kopplingar till tredjeparter. Då kopplar du endast Google Tag Manager till din webb och den behöver därmed bara hantera ett script, trots att du fortfarande kan ha kopplingar till en mängd andra tredjeparter. 

Det andra användningsområdet för Google Tag Manager är mål- och konverteringsspårning. En av de viktigaste delarna med digital marknadsföring är att mäta och utvärdera effekten och resultatet av den. Det är också en av anledningarna till att just digital marknadsföring till stor del är mer effektivt än marknadsföring i traditionella kanaler. Oavsett vilken typ av marknadsföring man gör vill de allra flesta se att man får valuta för sina pengar och/eller nedlagda tid och att investeringen är värdeskapande. Det vill säga, man vill mäta företagets ROI – Return On Investment. Om du t.ex. använder sociala medier, Google Ads och liknande för att driva trafik till din webb vill du kunna se vad dina besökare gör när de väl hittar till din webb. Driver du en e-handel är det viktigt att kunna se vad som leder till köp, hur många köp du får, till vilket värde, från vilka kanaler o.s.v. Har du inte en e-handel kan du mäta mål och konverteringar på andra sätt, t.ex. genom att sätta upp spårningar på hur många som klickar på telefonnummer eller e-mailadresser på din webb, hur många som fyller i formulär o.s.v. Allt sådant kan du sätta upp spårningar på med Google Tag Manager. Genom att sedan koppla Google Tag Manager till t.ex. Google Analytics eller Facebook kan du läsa av din statistik där och använda den till att optimera både din webbplats och din digitala marknadsföring i alla kanaler. 

Hur: Genom att skapa ett Gmail- eller Google-konto kan du logga in med de uppgifterna och skapa ditt Google Tag Manager-konto här:

Google Analytics är ett av de viktigaste verktygen som Google erbjuder för

Google Analytics

Vad: Google Analytics är ett av de viktigaste verktygen som Google erbjuder när det gäller webbanalys, mätning, statistik och optimering av en webbplats. 

Varför: I Google Analytics får du ut massvis med statistik och information om besökarna på din webb och deras webbplatsbeteende. Du kan mäta allt möjligt, från hur många användare, sidvisningar och sessioner din webb har till hur länge de stannar på sidan och hur många sidor de besöker i genomsnitt. Du kan se vilka vägar och kanaler dina besökare kommer in via, vilka sökord som leder till att de klickar på din webb i sökresultatet, vilken avvisningsfrekvens din trafik och dina sidor har och kan därmed fatta viktiga beslut om vilken typ av marknadsföring och webbplatsinnehåll som fungerar bäst för dig. Det är ett perfekt sätt att både kunna mäta resultatet av dina marknadsinsatser och få insikter för att kunna optimera och förbättra din webb och marknadsföring ytterligare.

Hur: Genom att skapa ett Gmail- eller Google-konto kan du logga in med de uppgifterna och börja analysera din webb här:

använd verktyget google data studios för att skapa anpassade automatiska rapporter

Här är en gratis mall som du kan använda i din Google Data Studios-rapport.

Google Data Studios

Vad: Rapporthanteringsverktyg för att visualisera din statistik och data. 

Varför: Som tidigare nämnt är en av de stora fördelarna med digital marknadsföring att det är så mätbart. Förutom möjligheterna att noga kunna mäta och följa upp resultat och ROI finns det även otroligt mycket mer värdefull statistik, information och data som man kan få ut och analysera. För den ovane kan statistikverktyg som Google Analytics och även statistik från andra verktyg som Google Ads, Google Search Console eller andra icke-Google-ägda verktyg verka krångliga och svårtolkade. Ofta är mängden statistik man kan få ut i dessa verktyg så pass stor att den kan bli överväldigande. Ju mer data som erbjuds, desto svårare kan det vara att fokusera på den som verkligen är viktig och aktuell för dig. Då är Google Data Studios ett perfekt verktyg. 

I Google Data Studios kan man skapa rapporter och visualisera sin data i mer lättanvända tabeller, grafer, diagram och liknande. På så sätt blir det dels lättare att se, tolka och använda sig av statistiken, men du kan också styra och välja ut precis den statistik du vill visa upp från respektive verktyg. Google Data Studios har idag inbyggda kopplingar till en mängd statistikverktyg, inte bara Googles egna, så att du lätt kan skapa rapporter med data från olika källor. På så sätt behöver du inte skapa en massa olika rapporter, utan kan samla din viktigaste data från alla kanaler i en och samma på ett snyggt och överskådligt sätt. Rapporter från Google Data Studios är perfekta att visa upp på marknadsmötena och ha som underlag för viktiga beslut om företagets marknadsstrategier.

Hur: Genom att skapa ett Gmail- eller Google-konto kan du logga in med de uppgifterna och börja göra dina rapporter här:

googles sökordsplanerare är toppen för att undersöka vad webbesökare faktiskt söker på

Googles sökordsplanerare.

Google Ads/Google Keyword Planner

Vad: Googles annons- och sökordsplaneringsverktyg. 

Varför: Google Ads har främst två användningsområden och är ett viktigt verktyg både för SEO och SEM. Det främsta användningsområdet är självklart att skapa, optimera och följa upp sin annonsering på Google. Men inbyggt i Google Ads finns även verktyget Google Keyword Planner, som är väldigt användbart både i planeringen av Google Ads-kampanjer och för att ta fram sökord att optimera din webb för. 

I Google Keyword Planner kan du ställa in vilket land eller område, språk och tidsperiod du är intresserad av att se sökvolymen för. Därefter kan du antingen utgå från en lista med tänkbara sökord eller utgå ifrån en webbplats. Om du lägger in en lista med sökord, max 10 stycken åt gången, får du ut vilken sökvolym de har, hur hög eller låg konkurrens de har samt en indikation på vad det skulle kosta för dig att annonsera på dessa ord. I många fall ger Google även en lista med ytterligare ord som är relaterade till de du har lagt in och som därför också kan vara relevanta för dig att titta på. Om du redan har en webb kan du även lägga in din webbadress och få ut sökord som Google rekommenderar att du bör optimera din webb för eller annonsera på. Om du inte har en webb och inte riktigt vet vilka sökord dina besökare kan tänkas använda för att leta efter dina tjänster eller produkter kan du lägga in någon av dina konkurrenters webbadresser i Google Keyword Planner och på så sätt få idéer och inspiration från Google om vilka sökord som kan vara relevanta både för din organiska och betalda synlighet. 

Hur: Genom att skapa ett Gmail- eller Google-konto kan du logga in med de uppgifterna och börja ta fram dina mest optimala sökord här:

Google-verktygen är gratis

Gemensamt för alla dessa är att de är gratis att använda. Genom att skapa ett Gmail- eller Google-konto får du tillgång till samtliga, med samma inloggningsuppgifter. De är dessutom lätta att koppla ihop med varandra, så att du kan använda deras fulla potential tillsammans. 

Vi hjälper dig med företagets Google-verktyg

Känns Googles värld fortfarande som en djungel? Behöver du hjälp med en att skapa din företagsprofil, registrera din webbplats och webbplatskarta, kontrollera och åtgärda din sidhastighet, koppla din webb till tredjeparter, sätta upp konverteringsspårning, komma igång med webbanalys, skapa användbara statistikrapporter, göra en SEO-analys eller komma igång med Google Ads-annonsering? Ingen fara, vi på Wasabi Web hjälper dig gärna. Vi är din digitala helhetsleverantör som brinner för att öka din digitala närvaro, försäljning och ROI. 

Nyhetsbrev

Följ vad som händer på Wasabi Web

Få uppdateringar kring vad som händer på Wasabi Web och få de senaste nyheterna direkt i inkorgen. På så sätt riskerar du inte att missa något viktigt inom digital marknadsföring, design och säkerhet.

  • Prenumerera

Obligatorisk

Flera nyheter

Utmärkelser & media

Redo att öka er digitala försäljning?


Ange era kontaktuppgifter
så kontaktar vi er så snart vi kan

Obligatoriskt
Vi använder reCaptcha för att undvika få in spam.