Google Tag Manager
Vad: Google Tag Manager är ett tag manager system, eller tagghanteringssystem på svenska. Vad innebär det då? Låt oss förklara.
Varför: Google Tag Manager har i första hand två användningsområden. Dels att lägga in script/taggar/kodavsnitt i det och dels för att skapa konverteringsspårningar för din webbplats.
Att lägga in script/taggar/kodavsnitt i Google Tag Manager är ett sätt att koppla ihop din webb med tredjeparter såsom Facebook, LinkedIn, Hotjar, Google Analytics och liknande. Dessa kopplingar kan hjälpa dig att få ut mer av din digitala marknadsföring, få värdefull statistik om dina besökare och deras webbplatsbeteende och hjälpa dig att optimera eventuell digital annonsering, om du jobbar med det. Genom att lägga in dessa kopplingar i Google Tag Manager istället för direkt på din webbplats kan slipper du riskera att försämra din sidhastighet pga att din webb innehåller massa script och kopplingar till tredjeparter. Då kopplar du endast Google Tag Manager till din webb och den behöver därmed bara hantera ett script, trots att du fortfarande kan ha kopplingar till en mängd andra tredjeparter.
Det andra användningsområdet för Google Tag Manager är mål- och konverteringsspårning. En av de viktigaste delarna med digital marknadsföring är att mäta och utvärdera effekten och resultatet av den. Det är också en av anledningarna till att just digital marknadsföring till stor del är mer effektivt än marknadsföring i traditionella kanaler. Oavsett vilken typ av marknadsföring man gör vill de allra flesta se att man får valuta för sina pengar och/eller nedlagda tid och att investeringen är värdeskapande. Det vill säga, man vill mäta företagets ROI – Return On Investment. Om du t.ex. använder sociala medier, Google Ads och liknande för att driva trafik till din webb vill du kunna se vad dina besökare gör när de väl hittar till din webb. Driver du en e-handel är det viktigt att kunna se vad som leder till köp, hur många köp du får, till vilket värde, från vilka kanaler o.s.v. Har du inte en e-handel kan du mäta mål och konverteringar på andra sätt, t.ex. genom att sätta upp spårningar på hur många som klickar på telefonnummer eller e-mailadresser på din webb, hur många som fyller i formulär o.s.v. Allt sådant kan du sätta upp spårningar på med Google Tag Manager. Genom att sedan koppla Google Tag Manager till t.ex. Google Analytics eller Facebook kan du läsa av din statistik där och använda den till att optimera både din webbplats och din digitala marknadsföring i alla kanaler.
Hur: Genom att skapa ett Gmail- eller Google-konto kan du logga in med de uppgifterna och skapa ditt Google Tag Manager-konto här: