Upsala Färg
Kundcase
Under hösten 2019 kontaktades Wasabi Web av Upsala Färg. Familjeföretaget, som sålt färg i över fem generationer, ville ha hjälp att anpassa hemsidan mer till vad som faktiskt säljs i både butikerna: Citybutiken med främst hobby- och konstnärsmaterial och Upsala Färg i Boländerna, med sitt stora utbud inom färg, kakel, golv och tapet. Dessutom kände de sig något spretiga i sin marknadsföring. Naturligtvis ville vi på webbyrån vara med på resan och startade projektet med en workshop.
Utmaning
Under workshoppen kom flera av företagets utmaningar upp till ytan. Bland annat lyckades de inte nå de tilltänkta kundmålgrupperna, hade svårt att visa upp spetskompetens online lika bra som på plats i butik samt förknippades inte lika mycket med sitt utbud inom kakel, golv och tapet som med färg. Dessutom ville de också uppfattas som en inspirationskälla inom heminredning och -renovering.
Resultat
Sagt och gjort. Utifrån en sitemap med tillhörande SEO-analys skapades en stor samlingswebbplats som presenterade utbudet från Upsala Färgs båda butiker. Sökordsoptimerad copy skrevs för flera viktiga sidor och företagets stora erbjudande får nu ta den stora plats det förtjänar. Det tog vi även fram inspirerande guider, som den händige hemmafixaren kan inspireras av och använda i olika renoveringsprojekt, och en egen del för företagskunder, för att fånga in denna viktiga målgrupp. Tack vare detta är nu Upsala Färg utrustade med en konverteringsfokuserad webbplats som låter deras sanna expertis lysa igenom.
Besök hemsidan: Upsala Färg
2
Position på Google för sökordet “köpa färg” tre månader efter lansering.
38,64 %
Minskad avvisningsfrekvens sedan lansering.
17,84 %
Ökning av antalet sidor per session.