Hur många gånger har du kollat ditt flöde idag? Ungefär 150 gånger om dagen använder vi i genomsnitt mobilen. Om du är en ung människa närmar du dig hela 300 gånger daglig användning. En ansenlig mängd av alla dessa tillfällen förklaras av vårt beroende av sociala medier.
Det fanns en tid när sociala medier bara sågs som ett flyktigt fenomen. En fluga som skulle ha sin storhetsperiod men snart skulle blåsa över och förpassas till glömskans kyrkogård. Drygt ett årtionde efter att Mark Zuckerberg introducerade plattformen som totalt skulle förändra vår relation till internet får till och med de allra mest skeptiska kritikerna snällt krypa till korset.
Sedan Facebook kom har betydelsen av sociala medier ömsat skinn fler gånger om. Användarna har ökat lavinartat för varje år, plattformar har kommit och gått, användarna har flyttat från desktop till mobil mm. Inte minst har kanalernas räckvidd och möjligheter skapat ett helt ny arena för marknadsföring och kampanjarbete.
Funderar ert företag på att annonsera i sociala medier nästa år? Här är några av de hetaste trenderna under 2017:
- Se bortom desktop, omfamna mobilt! – Även om t.ex. Facebook-annonsering i traditionellt desktopformat såklart kommer vara en viktig kanal kommer ett ännu större fokus ligga på att synas där användaren verkligen befinner sig större delen av dygnet: det vill säga i mobilen. Det färska intåget av reklaminslag i Instagrams och Snapchats flöden är bara början.
- Fokus på ROI och användardata – Att kartlägga användarens individuella beteende och statistiskt kartlägga kampanjers resultat i form exempelvis antal klick har blivit ett självklart inslag vid webbannonsering. Sociala medier inbjuder till att fördjupa konsumentanalysen ytterligare, bl.a. genom att spåra användarens attityd och känslor (likes mm.) gentemot det material som den interagerar med.
- Kreativa inslag kommer betala av sig – Den generella sociala medier-användaren blir allt kräsnare och blasé. I ett ständigt överflöd av avsändare kommer endast de mest iögonfallande, underhållande och visuellt imponerande inslagen fånga läsarens uppmärksamhet. Publicera inte bara gamla vanliga inlägg med text och bild – varva med att göra livesändningar i Periscope, interaktiva 360-bilder och professionella kampanjfilmer för en fräschare kundupplevelse!
- Kombinera sociala medier med utbildande content marketing – Locka dina potentiella kunder med matnyttiga artiklar! Sociala medier är en effektiv väg att att slussa in fler besökare till den egna företagssidan. Kunskap är ett bättre lockbete än erbjudanden.
- Tell the story! – Företag som är bra på omsätta sina budskap i berättelser på Snapchat och Instagram Stories kommer skörda större framgångar bland speciellt yngre användare.
Wasabi Web är proffs på sociala medier (Social). Vi vet hur ni genom rätt mediestrategi och plattformstänk på bästa sätt når era primära målgrupper
Vill du stärka ert varumärke?