Pokémon Go-vågen ligger över oss och verkar än så länge inte avta nämnvärt. Redan från första dagen som lanseringen av det omåttligt populära mobilspelet skedde världen över har företag utforskat sätt som spelet kan användas i marknadsföringssyfte. Wasabi Web ville självklart inte vara sämre – vi bjöd in allmänheten till ett dagslångt Pokémon Go-häng i webbyråns lokaler i Uppsalas Gamla Riksbankshus.
Inspirerade av utländska förebilder och vår egen förtjusning inför spelet så dukade vi, som ett av de första svenska företagen, upp till öppet hus (21/7) för alla intresserade spelare i vår anrika entré. Förutom chansen att fly värmen för en stund så försåg vi spelarna med gratis kaffe, te, kaka, godis samt chansen att ladda sina mobiler.
Fin uppslutning
Det dröjde inte lång tid innan hela Gamla Riksbankshusets pampiga stentrappa fylldes med Pokémon-entusiaster. Passande nog råkar även Gamla Riksbankshuset vara ett så kallat PokéStop – alltså ett fast ställe i själva Pokémon Go-världen där en spelare kan plocka på sig användbara objekt och ha större chans att stöta på Pokémons.
Varför anordnade då webbyrån denna “players lounge”? Dels såg vi det som ett naturligt test för vår digitala marknadsföringsavdelning (förevigade i bilden ovan) att visa framfötterna genom att snabbt ta tillvara på hypen kring ett hett fenomen. Dels som ett sätt, med relativt små medel, att nå ut och ge tillbaka till en målgrupp som webbyrån normalt inte har så mycket kontakt med.