I vintras fick Nils Engvall från webbyrån Wasabi Web berätta om hur svenskarnas surfbeteende håller på att förändras i tidningen Starta Eget.
Under vintern fick Nils Engvall, en av delägarna till webbyrån Wasabi Web i Uppsala, skriva en insändare till tidningen Starta Eget och berätta om vad företag bör vara medvetna om. Här nedan kan ni läsa ett kortare utkast utav artikeln.
Hela 150 gånger per dygn använder vi vår smartphone.
Och då är det inte för att ringa utan för att surfa. Det visar en färsk rapport från telekombolaget Ericsson. Företagen som inte mobilanpassar sin hemsida kommer gå miste om försäljning, då svenskarnas surfbeteende håller på att förändras radikalt. Under 2011 gjordes en undersökning av World wide web foundation som visade att av 61 länder så har internet störst betydelse i Sverige. Då ligger vi före stora länder som USA och England. Vi vann överlägset. Internetanvändandet är ingen generationsfråga i vårt land. Alla använder internet flitigt. Från mormor Agda till dagisbarnet Adrian som är tre år och leker med surfplattan.
En annan häpnadsväckande upptäckt är att i Sverige kommer mer än hälften av internetbesöken via mobilen. Och under resten av året räknar man med en långt större siffra än så som kommer in via mobila enheter. Internetanvändandet kommer också att se annorlunda ut framöver med surfande i realtid. Ta tv-programmet X-factor till exempel som hade Telenor som huvudsponsor. Samtidigt som reklamen sändes i tv-programmet så kunde de mäta att trafiken på Telenors hemsida blev markant högre. Det beror på att tittarna numera sitter med en smartphone eller surfplatta i knät samtidigt som de kollar på TV.
Tittar man på hur företagen hänger med i utvecklingen, så är det förvånande att majoriteten av företagens webbplatser fortfarande inte är mobilanpassade. Att så få företag i Sverige inte prioriterar utveckling av en mobilanpassad webbplats är märkligt, men innebär också en bra möjlighet för små hungriga bolag som vill ta marknadsandelar. Framförallt så har det visat sig att intresset för att handla via mobilen är störst bland medelålders personer, inte bland ungdomar som många tidigare trodde.
De företag som verkligen tagit vara på sina mobilanvändare är e-handlarna.
I snitt 12 procent av all trafik till webbutikerna kommer via mobiltelefoner och surfplattor. Enligt Postens undersökning e-handelsbarometern 2012 köpte sju av tio konsumenter varor på nätet under årets två första kvartal, och undersökningen visar tydligt att e-handlarna tror på en ökad försäljning via mobilen. Idag har cirka 17 procent mobilanpassat sina webbutiker, och 33 procent har planer på att utveckla en mobilanpassning av sin webbutik under året….”
Nyfiken på att läsa hela artikeln? → Klicka här
Väl mött! // Webbyrån Wasabi Web i Stockholm & Uppsala