Aktuella undersökningar visar att Uppsala har svårt att upprätthålla sin attraktionskraft bland unga människor. Uppsalas unga befolkning (mestadels studenter) tror helt enkelt inte att framtidens spännande jobb finns i stan. Samtidigt vet vi att 4 av 5 jobb skapas av småföretagare.
Varför #GeTillbaka?
Några av anledningarna till att Wasabi Web för tre år sedan instiftade stipendiet och samhällsinitiativet #GeTillbaka med Ung Företagsamhet i Uppsala län var att sporra och uppmärksamma unga företagares potential. År 2016 tilldelades vinnaren Mathilda Karphed 50.000 kr för att starta ett eget aktiebolag inom fem år och ett kontaktstipendium på totalt 10.000 kr. Prisets verkliga mervärde för Mathilda var dock det ovärderliga mentorskap som hon numera erhåller från förra årets sponsorer.
År 2017 vill vi tillsammans med våra partners ta ytterligare utvecklingskliv med #GeTillbaka.
Huvudsyftet från startåret är detsamma – men priset har växt till en nationell angelägenhet. Genom att nu ta in Sirius Fotboll, Upsala Nya Tidning och Företagarna Riks som medarrangörer växer nu prissumman till totalt 150.000 kr under året.
I vår/sommar delas 50.000 kr ut i Uppsala. Där vinnaren lokalt också vinner en finalistplats till ett nationellt stipendium som årligen delats ut av Företagarna Riks. Nytt för 2017 är att även Företagarnas stipendium för unga företagare växer till 100.000 kr och nu också ingår i projektet #GeTillbaka.
Pengarna ska användas för att inom en femårsperiod sjösätta ett eget aktiebolag och vinnaren garanteras även en finalplats till “Stipendiet för Unga Företagare” i Sverige under den prestigefyllda Företagargalan Riks, som från och med i år även går under #GeTillbaka-flagg.
#GeTillbaka placerar sig därmed bland landets största stipendier för unga företagare.
Vill du också vara med och slipa morgondagens talanger?
Spana in vår video från Årets Samhällsinsats.
Låt oss #GeTillbaka
Vill du och ditt företag göra en reell samhällsinsats, skapa fler arbetstillfällen, stärka Uppsalas attraktionskraft och samtidigt uppmärksamma unga entreprenöriella förmågor? I så fall är ett engagemang i Ung Företagsamhets och Wasabi Webs projekt #GeTillbaka en självklarhet.
Trots att CSR-intiativet endast står inför sin tredje årsupplaga placerar sig priset redan bland Sveriges största stipendier för unga entreprenörer – helt och hållet möjligt tack vare insatser från våra samhällsmedvetna sponsorer. Nu steppar vi upp till en helt ny nivå. Bland nya huvudpartners för 2017 återfinns Upsala Nya Tidning, Sirius Fotboll, IK Sirius FK och Företagarnas riksorganisation.
Vad kommer detta #GeTillbaka till dig som sponsor?
- Exponering vid flertalet större och välbesökta evenemang – däribland UF-mässan Entreprenörskap på riktigt 2017, prisutdelningscermoni i Uppsala och vid en av Sirius allsvenska hemmamatcher som brandas till “#GeTillbaka-matchen”.
- Synlighet i nämnda sponsorers sociala kanaler, på skärmar i samband med tv-sänd Sirius-match, digital skyltning på Arlanda Express, dagspress mm.
- Föregående års upplaga genererade ca 550.000 exponeringar online. Den uppskattade siffran för årets pris beräknas landa på 2 miljoner exponeringar.
- Antalet visningar på sociala medier för filmer om projektet 2016 uppmättes till 85.000 visningar. En volym som med tanke på tillökningen av fler distributionsplattformar uppskattas växa till 500.000 visningar.
- Och kanske det viktigaste – möjligheten att ge en ung företagare chansen starta ett eget aktiebolag och samtidigt bidra med att främja entreprenörskap blanda unga i regionen.
Kom i kontakt med projektledaren för #GeTillbaka, Charlotta Boo på: