SEO – 4 teknikrelaterade tips för en högre placering på Google.
Sökmotorer rankar inte bara ert företags hemsida efter relevant och populärt innehåll med väl utvalda sökord. För att hjälpa företag med att reda ut denna djungel utav SEO-tips och strategier så tänkte vi på webbyrån dela med oss utav några konkreta tips om hur ni som företag får er hemsida eller blogg att ranka bättre på Google 2013. Google bedömer nämligen även hur lång tid det tar att ladda er webbplats och hur hemsidan är programmerad. Tekniken bakom webbplatsen och dess mekanism är därmed oerhört viktig del för en bra SEO. För en genomtänkt sökmotoroptimeringsstrategi som är tänkt att ge bra resultat är det alltså viktigt att man redan i produktionsstadiet utav webbplatsen optimerar hemsidan för en bra SEO.
Utöver dimensionen av att Google inte gillar en långsam webbplats så ligger den allra största förlusten i ett minskat intresse hos webbplatsens besökare. Användare som besöker en långsam webbplats är inte långsamma med att klicka ner sidan utav ren frustration. Vilket leder till att webbplatsen i fråga förlorat en spekulant och en potentiell intäktskälla då tekniken bakom innehållet på webbplatsen inte var optimerat efter dess besökare. Något som är oerhört viktigt för er webbplats är vilket CMS som webbplatsen byggs i.
Om ni följt oss på webbyrån Wasabi Web sedan tidigare så vet ni att vi nyligen har byggt om vår egen webbplats. I samband med detta passade vi även på att gå över från Couch CMS till WordPress. Efter det bytet har vi ökat i ranking på Google på bland annat sökorden ”webbyrå”, ”ehandel” och ”sökordsoptimering”. Att vi har klättrat så oerhört bra på dessa attraktiva sökord beror på ett välbyggt skräddarsytt tema med bra innehåll, en snabb sida med korta laddningstider, och det faktum att vi har valt WordPress som CMS. Med WordPress får vi nämligen mycket ”gratis” i den bemärkelsen att mycket bra funktioner finns färdig-kodat och mekanismen för SEO finns redan färdig.
Varför bör man då använda WordPress som CMS till företagets hemsida?
När man använder WordPress som CMS så finns många av de mekanismerna som krävs för en bra SEO inbyggt från start. Vi tänkte därför bjuda på några tips på plugins för WordPress som ligger oss extra varmt om hjärtat.
Rekommenderade WordPress / Google Chrome plugins:
1. Redirection
301 redirect plugin är något som vi varmt kan rekommendera. När man byter plattform till WordPress eller har tagit bort sidor i din WordPress sida så försvinner url:erna för sidan och det uppstår en 404 d.v.s att sidan inte kunde hittas. För att åtgärda detta så skriver man in gammal url och ny url i pluginet och därmed kommer besökare och sökmotorer kunna gå in på sidan genom att fylla i den gamla urlen. Vad pluginet gör i bakgrunden är att sökmotorer kommer permanent bli be ombedda att kolla på en annan länk eftersom att innehållet har flyttat till en ny sida. Genom att göra 301 redirects så tappar man inte ranking och det blir bekvämt för gamla användare som har sparat en viss sida som bokmärke. Stöd för bevakning av 404:er finns, och underlättar enormt mycket då man löpande kan göra 301 redirects. Fördelen med detta är att ni som företag inte ”förlorar” arbetet ni lagt ned på den gamla webbplatsen.
2. W3 Total Cache
W3 Total Cache är ett plugin som gör er sida snabbare att ladda. Det ökar användarens kvalitet och det medför till en högre ranking på Google. Detta plugin går att ställa in på en mängd olika sätt, som standard krymper den ner webbplatsens HTML, CSS och Javascript. Möjlighet att kombinera alla css och javascript filer finns också, vilket medför betydligt kortare laddningstider om du har många stylesheets och javascript filer på er hemsida.
3. Google XML Sitemaps
Google XML Sitemaps skapar en sidkarta över er webbplats för sökmotorer och besökare samt att den meddelar Google, Yahoo, Bing och ask.com när det finns nytt innehåll på er hemsida / blogg, vilket innebär att spindlarna kommer tillbaka och går igenom er webbsida ytterligare en gång.
4. Google PageSpeed
Med Google PageSpeed så kan ni analysera er webbplats och den ger er då förslag på vad som behöver åtgärdas. Det roliga med detta är att ni hela tiden kan mäta era optimeringar, dvs att om ni optimerar bilderna.