Att googla är numera ett så vedertaget uttryck att det finns med i nationalencyklopedin. Att det, med många fler varianter av Google, finns med visar inte bara på hur etablerat varumärket Google är, utan även på hur stor del av vardagen det har tagit av människors liv.
Hur viktigt kan då egentligen ett ord vara? Det är något som du kanske inte funderar på, medan vi som SEO-analytiker har det som yrke. Vi ser mönster i hur människor söker information och vad de vill med den informationen de får. Med traditionell marknadsföring slänger man ut sitt budskap till allt och alla, knappt utan någon som helst selektion. Det är som att kasta pengarna i sjön. Genom att använda Google hjälper du de redan intresserade kunderna att hitta rätt. Varje krona är rätt investerad. En SEO-analys innebär att vi tar reda på vad dina kunder gör för att hitta dig, så att du kan optimera dina chanser att bli hittad.
Väl avvägd sökmotoroptimering driver in rätt trafik
SEO står för Search Engine Optimization, det vill säga Sökordsoptimering / sökmotoroptimering. Vi tar fram ett hundratal upp till tusentals ord som är associerade med ditt företag. Små skillnader har stor betydelse, alltifrån ordföljd till synonymer. Det man kan tro är samma kan skilja flera tusen i sökningar – varje månad. Vi gör sedan en värdering av ordet. Bara för att det är många som söker på det innebär det inte att de är intresserade din produkt. Det vi letar efter är ett så specifikt område som möjligt, och gärna med många sökningar. Vi på Wasabi Web jobbar inte bara med att driva in trafik till din sida, utan att det ska vara konverterande kunder. Det vill säga kunder som kommer till handling – gör ett köp eller kontaktar dig. Läs gärna mer om ”Konverterande design” för att få reda på hur en säljande websida ser ut.
Efter att SEO-analysen är gjord finns det en rad olika sätt att använda den – till exempel AdWords-annonser på Google, skriva innehåll till din hemsida, nyhetssida och blogg – allt för att optimera så att kunderna hittar dit genom sökningar.
Är du nyfiken på vad vi kan göra för ditt företag? Kontakta oss eller läs mer om hur Wasabi Web kan hjälpa er med SEO här.
Blogginlägg skrivet av: Agnes Mårs – Webbanalytiker, Wasabi Web