Idag utsätts många för ett stort antal marketing-termer, oavsett om deras arbete har något att göra marknadsföring eller inte. En av dess termer är “content marketing”. Att det betyder innehållsmarknadsföring förstår de flesta, men vad innebär det egentligen? Vad är content marketing? Wasabi Web reder ut begreppet!
Vad är content marketing?
I korta drag är content marketing en typ av marknadsföring, vars grundpelare består av att skapa, publicera och helst även dela innehåll. Med innehåll menas antingen information eller upplevelser i olika former. Sedan en tid tillbaka utgår de flesta i branschen från att den är digital – en reklamtidning ses alltså inte som content marketing på samma sätt som den här artikeln gör.
Typiskt för content marketing är också att den riktas mot en eller flera specifika målgrupper. Den naturliga följdfrågan blir då: hur? Svaret är: genom sökord på Google! Tack vare sökordsoptimering av innehållet i din content marketing kan du inte bara nå ditt marknadssegment via sökmotorn, utan också rikta in dig på den specifika målgrupp du vill komma fram till! För att Google verkligen ska läggas märke till och “belöna” dig för ditt content marketing-arbete, det vill säga ranka dina sidor högt, behöver det ske kontinuerligt och gärna ofta – Googles algoritmer ändras ibland plötsligt, så din optimering av innehållet behöver också hänga med i svängarna.
Content marketing-kuriosa
Vid det här laget har du förhoppningsvis förstått vad content marketing är. Men är du en trogen läsare av Wasabi Webs blogg började du kanske höja på ögonbrynen. I vårt inlägg content marketing – att sälja utan att vara säljande pratar vi nämligen också ingående om ämnet. Så varför skriva två content marketing-texter om content marketing?
Svaret är, återigen, att det är bra för vår ranking på Google. Ur SEO-synpunkt kan det kort förklarat vara toppen att skriva om ett ämne flera gånger ur olika synvinklar. Det bevisar för Google att du är en riktig expert inom din bransch! Det är också därför det är bra att ha mycket välskriven copy på webbplatsen. Ett exempel på detta, som Wasabi Web arbetat med, är denna fantastiska guide till Förenade Arabemiraten från Apollo: Visit UAE.
Vi på Wasabi Web har under flera år arbetat med att förena content marketing och SEO för att uppnå en perfekt marketing-symbios för flera olika typer av företag. Därför är vi säkra på att vi kan leverera resultat inom digital marknadsföring till just dig.
Har du förstått vad content marketing är och fått upp intresset? Vill du veta mer om vad ett kontinuerligt content marketing- och SEO-arbete kan göra för ditt företag? Välkommen att höra av dig till oss på webbyrån Wasabi Web i Uppsala!